Zoover en Tripadvisor plaatsen neprecensies van Kassa
09-09-2017
•
leestijd 2 minuten
•
486 keer bekeken
•
Twee invloedrijke reisvergelijkingssites, Tripadvisor en het Nederlandse Zoover, zijn kwetsbaar voor neprecensies. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa, dat in een paar weken tijd ingezonden neprecensies van een niet-bestaand appartement geplaatst wist te krijgen. De vergelijkingssites stellen met computersystemen en redacties uitgebreide maatregelen te nemen om fraude tegen te gaan. Kassa heeft die maatregelen weten te omzeilen. Zoover heeft naar aanleiding hiervan de detectiemaatregelen aangescherpt.
Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van reviews is belangrijk omdat uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de reizigers het oordeel van vergelijkingssites als Tripadvisor en Zoover van grote invloed is op de keuze voor een accommodatie. Tripadvisor is de grootste speler ter wereld, het Nederlandse Zoover is vooral invloedrijk in de Benelux.
Nep-appartement Casa Caja
Voor het experiment wist Kassa een niet-bestaand appartement CASA CAJA (Huize Kassa) in het Spaanse Altea te registreren bij Tripadvisor en Zoover. In enkele weken tijd stuurde de redactie bij beide sites 20 valse recensies in. Om niet op te vallen en de filters van de vergelijkingssites te omzeilen werd rekening gehouden met taalgebruik en werden de beoordelingen vanaf verschillende locaties ingestuurd. Alle 20 ingestuurde valse recensies werden zonder probleem geaccepteerd. De redactie stuurde vervolgens een paar onzinnige recensies in die duidelijk niet echt konden zijn. Die bevatten teksten als ‘
beste straatraces ooit
’ en ‘
naar hartenlust kunnen blowen
’. Deze werden – op twee na - na aanvankelijk te zijn geplaatst er wel uitgehaald door beide reviewplatforms.
Grote verantwoordelijkheid
Online marketingexpert en auteur Jeroen Vinkesteijn stelt dat de uitkomst van de test een PR-probleem is voor Tripadvisor en Zoover, maar het verbaast hem niet. “Valse recensies spelen een steeds grotere rol en de reviewplatforms nemen dat op de koop toe. Ze zijn meer geïnteresseerd in de verhoging van het aantal recensies dan in de kwaliteit. De vergelijkingssites hebben een grote verantwoordelijkheid om nep-beoordelingen tegen te gaan. Ze moeten meer investeren in digitale filters en check-redacties.”
Tripadvisor stelt dat het experiment een ‘zinloos experiment’ is en dat de filters wel hadden gewerkt bij bestaande appartementen.