Het zonnebloemolieschap in de supermarkt zal leeg raken, voorspelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Oekraïne is een groot producent van zonnebloemolie. Door de oorlog raken voorraden op.
Supermarkten gaan ertoe over om de verkoop van het aantal flessen zonnebloemolie per klant te beperken. In sommige supers is er nu al geen aanbod meer, meldt brancheorganisatie Centraal bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De zonnebloemolie die in Nederland wordt verkocht komt voor twee derde uit Oekraïne. Door de oorlog wordt die niet geleverd.
De FNLI verwacht dat er nog voorraad is voor vier tot zes weken.
Niet alleen de schappen raken leeg. Zonnebloemolie verdwijnt ook uit allerlei producten. "Producenten zijn nu al op zoek naar alternatieven", meldt de FNLI-woordvoerder. "Zonnebloemolie wordt gebruikt om bijvoorbeeld chips en friet in te frituren, maar zit ook in margarine, koekjes en in babyvoeding. Het is heel veelzijdig."
De voedselindustrie is hard op zoek naar alternatieven voor zonnebloemolie. Dat kunnen bijvoorbeeld raapzaadolie, lijnzaadolie of palmolie zijn. Wat werkt hangt af van het product en de manier waarop de olie wordt gebruikt.
Bovendien moeten ook de etiketten en verpakkingen aangepast worden als er geen zonnebloemolie, maar een ander product wordt gebruikt. Dat heeft namelijk gevolgen voor de ingrediëntenlijst, maar eventueel ook voor de voedingswaarde.
De overstap naar andere ingrediënten en het aanpassen van de verpakking kost bedrijven geld en levert onvermijdelijk hogere prijzen op. "De vraag naar die alternatieven neemt toe en die worden dus ook duurder. De mate waarin bedrijven zelf alle prijsverhogingen kunnen opvangen is beperkt", aldus de woordvoerder.
Overigens worden ook verschillende verpakkingsmaterialen als blik en karton duurder door de oorlog in Oekraïne. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!