Zondag naar de super wint aan populariteit
03-04-2014
• leestijd 1 minuten
Zondag naar de supermarkt gaan, is vorig jaar populairder geworden. 56 procent van alle huishoudens in Nederland legde een bezoek af, tegen 52,6 procent in 2012. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Omzetstijging
De supermarkten varen er wel bij. De zondagse bezoekers zorgden in 2013 voor een omzet van 900 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2012. Per bezoek werd gemiddeld 21,37 euro uitgegeven, iets meer dan in het voorgaande jaar. De omzet op zondag maakt 2,7 procent uit van de totale jaaromzet van de Nederlandse supermarkten.
Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6 procent van hun supermarktbestedingen uit op zondag. Onder 65-plussers is dit slechts 1,2 procent.
Regionale verschillen
Ook regionaal zijn er verschillen. Zo realiseren supermarkten in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 5,3 procent van hun jaaromzet op zondag. In het noorden van het land is dat omzetaandeel met 1,1 procent het laagst.
Veel gekochte artikelen op zondag zijn kant-en-klare maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn worden relatief minder vaak aangeschaft.
ANP