Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Zondag naar de super wint aan populariteit

03-04-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarkt3_04.jpg
Zondag naar de supermarkt gaan, is vorig jaar populairder geworden. 56 procent van alle huishoudens in Nederland legde een bezoek af, tegen 52,6 procent in 2012. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Omzetstijging
De supermarkten varen er wel bij. De zondagse bezoekers zorgden in 2013 voor een omzet van 900 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2012. Per bezoek werd gemiddeld 21,37 euro uitgegeven, iets meer dan in het voorgaande jaar. De omzet op zondag maakt 2,7 procent uit van de totale jaaromzet van de Nederlandse supermarkten.
Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6 procent van hun supermarktbestedingen uit op zondag. Onder 65-plussers is dit slechts 1,2 procent.
Regionale verschillen
Ook regionaal zijn er verschillen. Zo realiseren supermarkten in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 5,3 procent van hun jaaromzet op zondag. In het noorden van het land is dat omzetaandeel met 1,1 procent het laagst.
Veel gekochte artikelen op zondag zijn kant-en-klare maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn worden relatief minder vaak aangeschaft. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor