Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Zoek je een nieuwe, betaalbare keuken? Let dan hier op

15-05-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
9954 keer bekeken
  •  
keuken koken 1127
De gedroomde keuken wordt voor veel consumenten helaas nogal eens een nachtmerrie. Op Kassa’s Vraag & Beantwoord staan tientallen forumtopics met klachten over keukens en hun leveranciers, zoals je hier kunt zien. Hoe loop je de minste kans op problemen? Waar moet je op letten als je een keuken koopt? Wij zetten een aantal adviezen voor je op een rij!

Hoe moet die eruit gaan zien?

Online kun je tal van keukens bekijken ter inspiratie. Ook kun je van de meeste aanbieders een folder toegestuurd krijgen of digitaal doorbladeren. Zo kom je alvast tot jouw droomkeuken. Uiteraard is het van belang om je financiële ruimte te kennen en vooraf een budget in te stellen. Misschien dat duurdere merken dan meteen afvallen, dat is dan maar zo.

Wat komt erin en waar?

Meet van tevoren zelf alvast zoveel mogelijk op. Bedenk hoeveel kastjes je boven of onder wilt hebben, welke inbouwapparatuur erin moet komen, wat je wil qua verlichting en andere randzaken. Heb je een plattegrond van de keuken? Neem die mee als je naar een keukenwinkel gaat. Zo kom je tot de meest precieze offerte.

Keukenapparatuur

De keukenverkoper biedt je wellicht een koelkast, combimagnetron of vaatwasser aan van één merk. Bedenk dat je daar niet aan gebakken zit. Heb je zelf andere apparatuur op het oog? Laat dat duidelijk weten en neem de opties door.

Opdringerige verkopers

Als je je eisenlijstje hebt opgesteld en je financiële ruimte hebt bepaald, kun je op zoek naar jouw droomkeuken. In een fysieke winkel krijg je vaak te maken met getrainde verkopers. Hun doel is uiteraard jou binnenhalen als klant. Kopers voelen zich in de keukenwereld nogal eens onder druk gezet. Je krijgt een leuke korting op de aanschafprijs.... als je maar snel 'ja' zegt.
Of het nu gaat om de offerte of de koop: zet niet zomaar een handtekening, maar lees ook waar jij je akkoord mee verklaart. Ga met een andere partij in zee als je je niet prettig voelt bij de manier van zakendoen.

Neem je tijd

Bedenk dat het annuleren van een koop flink in de papieren kan lopen. Soms moet je een percentage van de aankoopprijs, tot wel dertig procent, ophoesten. Neem dus de tijd die je nodig hebt en laat je niet opjagen. Vertel duidelijk dat je je aan het oriënteren bent. Met een gespecificeerde offerte op zak kun je langsgaan bij andere keukenzaken, de offertes naast elkaar leggen en eventueel gaan onderhandelen over de prijs.

Let op met keurmerken

Ook bij de beste keukenzaken wil er weleens iets niet goed gaan bij koop of plaatsing van de keuken. Winkels schermen soms met een keurmerk, maar dit zegt niet alles. Let goed op.
Keurmerk Kwaliteit Keukenbranche
Op veel sites van keukenwinkels prijkt nog het logo van Keurmerk Kwaliteit keukenbranche, ook wel Keurmerk Keukenbranche, maar dit keurmerk bestaat al enige tijd niet meer. Hier kun je dus helemaal geen rechten aan ontlenen.
Kwaliteit Garantie Groep (KGG)
De Kwaliteit Garantie Groep (KGG) is een commercieel keurmerk dat, naar eigen zeggen, aangesloten winkels test op 'vakmanschap, betrouwbaarheid en service.' Als consument kun je er verder weinig rechten aan ontlenen. KGG heeft 'leveringsgarantie' in zijn voorwaarden staan: als een aangesloten winkel failliet gaat, neemt een andere de order over.
CBW-erkend
Keuken- en woonwinkels kunnen het logo 'CBW-erkend' dragen van brancheorganisatie Inretail. Op de website van CBW-erkend is na te gaan of de winkel daadwerkelijk is aangesloten.
Inretail heeft sinds 1 januari 2020 een nieuwe geschillenregeling.  Procedures over CBW-erkende winkels lopen sinds januari 2020 niet meer via de Geschillencommissie Wonen maar via UitgesprokenZaak.nl. Een 'onafhankelijk deskundige' oordeelt over klachten en kan een voor alle partijen bindend oordeel vellen. De Geschillencommissie Wonen oordeelt nog wél over klachten over producten die vóór 1 januari 2020 zijn gekocht.

Aanbetalen?

Bij een keuken mag de verkoper je wettelijk gezien maximaal vijftig procent van de koopsom laten aanbetalen. Wordt er meer gevraagd? Dan kun je dit weigeren. De Consumentenbond raadt echter aan niet of zo min mogelijk aan te betalen. Als je meer betaalt, tot bijvoorbeeld het volledige aankoopbedrag aan toe, dan loop je risico. Een faillissement bijvoorbeeld kan je veel geld kosten.

Leasen heeft gevolgen

Auto’s, koelkasten… zelfs keukens kun je tegenwoordig ‘private leasen’. Tegen een x bedrag per maand betaal je je nieuwe keuken dan af. Maar dit is niet zonder risico. Leasen wordt gezien als een schuld. Bij de BKR wordt dit geregistreerd. Die ‘lease-schuld’ kan flinke invloed hebben op de hoogte van je maximale hypotheeksom. Die wordt lager als je een voor een groot bedrag leaset.

Na de levering

Het komt voor dat er na de levering klachten zijn: van niet geleverde onderdelen tot problemen met de afwerking. Het kan zijn dat de keukenleverancier jou laat opdraaien voor extra kosten. De voorrijkosten van de monteur alleen al kunnen een aardige kostenpost opleveren. Neem dit scenario vooraf door met de keukenverkoper, zodat duidelijk is wie er opdraait voor de kosten achteraf. Loop zelf de offerte van A tot Z door, zodat er achteraf geen discussie is over hetgeen wordt opgeleverd. Is je keukenleverancier CBW-erkend en ervaar je problemen? Dien je klacht over de winkel in bij het CBW.
Bronnen: Inretail, Consumentenbond, Izaa, Rijksoverheid, Consuwijzer
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor