Ziggo ziet tv-kijkers en bellers afhaken
10-05-2016
• leestijd 1 minuten
Ziggo heeft in de eerste drie maanden van het jaar opnieuw klanten verloren. Het kabelbedrijf had naar eigen zeggen last van de sterke concurrentie van andere aanbieders van internet, tv en telefonie.
Minder tv en telefoon, meer internet
Het aantal aansluitingen van Ziggo zakte in de eerste drie maanden van het jaar naar een kleine 9,7 miljoen. Het verlies van in totaal 40.000 abonnementen kwam door opstappers op het vlak van tv en telefonie. Het aantal internetabonnementen nam juist met 8000 toe.
Sport
Ziggo benadrukte 7000 minder opzeggingen te hebben ontvangen dan een jaar eerder en schrijft dat toe aan het eigen kwaliteitsprogramma. Daardoor en door de lancering van het eigen sportkanaal Ziggo Sport steeg ook de klanttevredenheid. Ook maken steeds meer klanten gebruik van Horizon TV, de Ziggo-dienst waarin onder meer digitale televisie en tv-kijken via mobiele apparaten zit.
Internationaal
Moederbedrijf Liberty Global zag in dezelfde periode het aantal abonnementen in heel Europa juist met 1,5 miljoen toenemen naar 53,6 miljoen. Dat was te danken aan goede prestaties in met name het Verenigd Koninkrijk. De omzet van Liberty Global steeg met 1 procent naar 4,3 miljard dollar (3,8 miljard euro). Ziggo zag zijn omzet met 3 procent dalen.
De voorgenomen fusie van Ziggo met Vodafone Nederland wordt naar verwachting aan het einde van het jaar afgerond. Liberty Global zegt momenteel ,,constructieve" gesprekken te voeren met de Europese Commissie over de samenvoeging van het kabelnetwerk van Ziggo met de mobiele diensten van Vodafone. ANP