Zorgkosten kunnen omlaag, blijkt uit proef ziekenhuizen
25-06-2020
• leestijd 1 minuten
Door nieuwe manieren van werken in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem en
Bernhoven in Uden is de doelmatigheid van de zorg verbeterd. De
ziekenhuizen hebben hun organisatie zo ingericht dat de kwaliteit van
zorg voor de patiënt meer centraal staat en er minder wordt gestuurd op
het aantal behandelingen. Initiatieven van zorgverleners krijgen meer
ruimte, er wordt meer samengewerkt met de huisarts en er zijn
organisatieveranderingen doorgevoerd. Ook worden niet langer afspraken
gemaakt met de verzekeraar per behandeling, maar zijn er vaste bedragen
afgesproken voor 5 jaar. Dit staat in een evaluatie van de nieuwe
werkwijzen van het Centraal Planbureau (CPB), IQ healthcare
(onderzoeksafdeling van het Radboudumc) en de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa).
De ziekenhuizen hadden ieder hun eigen strategie die paste bij hun
situatie. In Bernhoven zijn bijvoorbeeld alle medisch specialisten in
loondienst gegaan en in het Beatrixziekenhuis is een ander verdeelmodel
voor financiering van medisch specialisten ingevoerd. In Bernhoven is
daarnaast een organisatieverandering doorgevoerd waarbij het ziekenhuis
is ingericht naar vier typen zorgverlening: acute zorg, diagnose en
indicatiestelling, interventie-zorgstraten en chronische zorg. Bernhoven
verleende 13 procent minder zorg dan vergelijkbare ziekenhuizen, het
Beatrixziekenhuis 7 procent.
Wegnemen ongewenste prikkels
Volgens het onderzoek was het belangrijk voor het resultaat om ruim
vijftig initiatieven vanaf de werkvloer te beginnen om de kwaliteit te
verbeteren. Ook was een goede samenwerking met huisartsen en
zorgverzekeraars belangrijk en het wegnemen van ongewenste prikkels om
te behandelen bij medisch specialisten.
Bron: Volkskrant/ANP