Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zes vragen over pakketbezorging tijdens de coronacrisis
06-05-2020
•
leestijd 3 minuten
•
1136 keer bekeken
•
Door de coronacrisis blijven we massaal thuis. Als gevolg van de situatie zijn we met z’n allen meer pakketjes gaan bestellen, waardoor levertijden van webshops en pakketdiensten langer zijn dan we voorheen gewend waren. Benieuwd wat er precies veranderd is en wat voor gevolgen dat voor jou heeft? Wij geven antwoord op zes actuele vragen over pakketbezorging in coronatijd.
1 – Komt mijn bestelling nog wel op tijd?
Zowel bij webwinkels als bij pakketdiensten is er vertraging ontstaan door de vele pakketten die worden verstuurd. Vaak geven winkels online aan of de levertijd langer duurt dan normaal en wat daar de oorzaak van is. Pakketdienst DHL heeft een interactieve kaart op hun site geplaatst waar je door middel van je postcode kunt checken of ze vertraging verwachten in jouw regio. PostNL ervaart ook een toename in pakketten en andere soorten post en geeft aan dat de bezorger soms later dan verwacht bij jou voor de deur staat. Dit geldt ook voor internationale leveringen.
2 - Kan ik nog wel pakketten naar het buitenland sturen?
Als je een pakket naar het buitenland wilt sturen, is het slim om online goed te checken of in de regio in kwestie wel bezorgd wordt. In de Benelux wordt vooralsnog alles bezorgd, al dan niet met vertraging. In andere landen binnen Europa verschilt dat nogal. Zo worden in Oostenrijk en Italië niet overal pakketten bezorgd. Ook het afhalen van pakketjes is vaak niet mogelijk, omdat veel ophaalpunten gesloten zijn vanwege het coronavirus. Overigens geldt er bij PostNL een tijdelijke toeslag op pakketten die buiten Europa worden bezorgd.
3 – Kan ik het virus oplopen via pakketjes?
Volgens het RIVM is de kans klein dat je via pakketten en andere post het virus op kunt lopen. Deze kans kun je verder verkleinen door regelmatig en goed je handen te wassen en je gezicht niet aan te raken. Uit onderzoek is wel gebleken dat een virus of bacterie kan overleven op bepaalde oppervlakken. Het RIVM legt op hun site uit dat het voor elk materiaal anders is en dat de onderzoeken zijn uitgevoerd onder gecontroleerde en ideale omstandigheden. Daarnaast kan het weer en een hogere luchtvochtigheid tot een verschil in het aantal virusdeeltjes leiden en verschilt het aantal virusdeeltjes van een ziek persoon ook.
4 – Hoe wordt mijn pakket bezorgd?
Veel bezorgingsdiensten, zoals PostNL en DHL, hebben een lijst met maatregelen geplaatst op hun website. Over het algemeen worden pakketjes ‘contactloos’ bezorgd. De koeriers zetten het pakket voor je deur, bellen aan en nemen vervolgens 1,5 meter afstand. Als er getekend moet worden, vraagt in ieder geval de PostNL bezorger of je je ID-kaart kunt laten zien en de laatste drie tekens op kunt lezen. In jouw bijzijn tekent de bezorger dan jouw pakket.
5 – Wat gebeurt er met mijn pakketje als ik niet thuis ben?
Per bezorgingsdienst is dit anders geregeld. DHL geeft zelf aan dat ze het pakket niet meer bij de buren afleveren als je zelf niet thuis bent om het aan te nemen. In dat geval wordt er een nieuw bezorgmoment ingepland of kun je het ophalen bij een DHL service punt. Ook pakketdienst DPD geeft op een site ook aan het liefst rechtstreeks naar de geadresseerde te bezorgen en het pakket niet op een tussenstation zoals een pick-up-point af te leveren. PostNL geeft op hun website geen verdere toelichting wat er met je pakket gebeurt als je zelf niet aanwezig bent om het aan te nemen.
6 – Wat zijn de regels bij pakketpunten?
Vaak bevinden ophaalpunten van verschillende pakketdiensten zich in supermarkten en kantoorboekhandels. Omdat we in Nederland niet in een complete lockdown zitten, zijn veel winkels gewoon open en daarmee ook de pakketservicepunten. Zo zijn de ophaalpunten van DHL en PostNL grotendeels bereikbaar. Bij de laatstgenoemde kun je je ID-kaart laten zien of de QR-code op de achterkant van de je rijbewijs laten zien bij het ophalen van een pakket. Wel moet je via de verkoopterminal een handtekening plaatsen. Als je dat liever niet wilt, wordt je pakket retour gestuurd naar de afzender. DHL zelf geeft aan dat medewerkers te allen tijde zelf de handtekening zetten in het bijzijn van de klant. Op deze manier raakt alleen de bezorger de scanner of een ander apparaat aan.