Zelfstandig de bankzaken regelen is voor een grote groep Nederlanders een probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Het betalen in een webwinkel of het openen van een betaalrekening blijkt nog te moeilijk voor miljoenen Nederlanders. De problemen worden grotendeels veroorzaakt door de digitalisering van bankzaken.
Vooral ouderen, mensen met een beperking, laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond ondervinden problemen. Dit komt doordat deze groepen vaak niet weten hoe het werkt. Zo worden er weinig tot geen duidelijke instructies gegeven door de bank wanneer klanten een betaalrekening willen openen.
Verschillende organisaties, waaronder de Consumentenbond, pleiten voor een stevigere aanpak om internetbankieren toegankelijker te maken.
Dit jaar geven ongeveer een op de vier mensen aan dat zij niet zelfstandig kunnen internetbankieren. Dat is een stijging ten opzichte van het onderzoek van drie jaar geleden. Daarin gaf nog 20 procent aan moeite te hebben met digitale bankzaken.
Ook het downloaden van een app van de bank is niet voor iedereen even makkelijk. Voor veel mensen is het downloaden van de bank-app zelfs onmogelijk, dit komt door een te oude smartphone of omdat mensen liever op een andere manier willen bankieren.
Deelnemers van het onderzoek werd ook gevraagd hoe zij omgaan met contant geld. Daaruit blijkt dat 77 procent van de gemiddelde consumenten weleens contant geld in huis haalt. Voor aandachtsgroepen, zoals mensen met lage digitale vaardigheden, is dat gemiddelde hoger: zo’n 84 procent van de ondervraagden betaalt graag contant. Verder vinden de meeste mensen het vervelend als de kassa geen contant geld aanneemt.
Uit het onderzoek blijkt ook dat vrijwel alle consumenten de tarieven van de bank te hoog vinden. De tarieven stijgen elk jaar weer, terwijl consumenten het gevoel hebben dat zij minder ervoor terugkrijgen.
Bron: De Nederlandse Bank, Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!