Een op de vijf supermarktklanten die zelf boodschappen scant neemt weleens iets mee zonder te betalen. Uit Brits onderzoek blijkt dat supermarkten in Groot Brittannië jaarlijks een miljard euro verliezen door klanten hun eigen boodschappen te laten scannen,
meldt Joop.nl.
'Ik word niet gepakt'
Britse onderzoekers ondervroegen 2634 klanten over hun winkelgedrag. 19 procent van de klanten gaf toe eens of regelmatig niet te betalen voor een product. Van die groep zei de helft dat ze dachten toch niet gepakt te worden.
De producten die het meest gestolen worden zijn fruit en groente, bakkersproducten, zoetwaren en toiletartikelen.
Besparing
In Australië kost het stelen bij zelf scannen supermarkten jaarlijks 1 tot 3 procent van de winst. Volgens een woordvoerder staat dit bedrag echter niet in verhouding tot de besparing die wordt gerealiseerd door het reduceren van het aantal kassamedewerkers.
Albert Heijn
Albert Heijn heeft in Nederland ongeveer 300 filialen met kassa’s waar klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen. Een woordvoerder van de winkelketen bevestigt tegen Joop.nl dat Albert Heijn tevreden is met de resultaten. Het omzetverlies in AH winkels met zelfscanners is maximaal 3 procent hoger dan in winkels met enkel traditionele kassa's.