Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zelden incidenten met gas- en olieleidingen
10-07-2013
•
leestijd 2 minuten
•
64 keer bekeken
•
Jaarlijks zijn er in Nederland gemiddeld slechts twee grote incidenten met hogedrukleidingen in Nederland. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland (Velin). Volgens John Griep van Velin is transport via leidingen veel veiliger dan over de weg of per trein.
Twee ongelukken
Tussen 2005 en 2012 waren er slechts twee grote ongelukken met grote leidingen waarin gas, olie en chemicaliën onder hoge druk worden vervoerd. Daarbij vielen geen doden of zwaargewonden. Wel waren er jaarlijks gemiddeld twee zogenoemde ernstige incidenten met de ruim 19.000 kilometer aan transportleidingen in Nederland. Vorig jaar waren er drie ernstige incidenten, waarbij een keer iemand gewond raakte. Tot grote schade kwam het niet.
Kostbaar
,,Zo’n incident is erg kostbaar, maar wordt razendsnel opgelost. Bovendien zijn die kosten in alle gevallen ondergeschikt aan de veiligheid. Het gaat om je eigen mensen’’, aldus Griep. De veiligheid van de leidingen wordt dan ook op allerlei manieren gecontroleerd. Zo lopen er mensen over het gebied waar leidingen liggen, bekijken vliegtuigjes en drones de leidingen en worden er geregeld sondes door leidingen gereden, om de binnenkant te controleren op problemen zoals corrosie.
'Overige incidenten'
Jaarlijks zijn er ook gemiddeld 188 ‘overige incidenten’, zoals Velin die noemt. Griep legt uit dat die categorie heel breed is. Zo wordt de leiding bij graafwerkzaamheden bijvoorbeeld niet vol geraakt, maar alleen gebutst, soms wordt op voorhand ,,bij toeval’’ ontdekt door controleurs dat er werkzaamheden op til zijn. ,,Maar in die categorie valt ook een incident waarbij controleurs die door een weiland liepen werden aangevallen door een hond’’, aldus Griep.
Communicatie
Steeds vaker wordt zo’n overig incident veroorzaakt door gebrekkige communicatie. Dat geldt in 2012 voor ruim een derde van de gevallen.Velin weet niet exact waar er dan fout wordt gecommuniceerd, maar het gevolg is dat er bijvoorbeeld wordt gegraven op een plek waar een leiding ligt, terwijl de werklieden dat niet verwachten.
Geen grote ongelukken
Een groot ongeluk met een leiding is Nederland bespaard gebleven. ,,Een beroemd voorbeeld van hoe fout het kan gaan, zagen we België in 2004 bij Gellingen’’, weet Griep. Toen raakte een leiding beschadigd tijdens graafwerkzaamheden. Weken later werd de druk opgevoerd in de buis, waardoor die barstte. Bij de ontploffing kwamen 24 mensen om. ,,Het is een extreem geval, maar we bespreken in de sector regelmatig dergelijke incidenten om te zien wat er nu precies misging.’’ ANP