Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zaterdag in Kassa: Te weinig bijstand door volwassen zoon in huis
22-01-2021
•
leestijd 2 minuten
•
1444 keer bekeken
•
In Kassa besteden we aandacht aan de bijstandsuitkering. Als je inwonende kind volwassen is, ontvang je minder geld. Maar wat moet je doen als je dan niet meer rondkomt? Verder hebben we het over de problemen in de jeugd-ggz die steeds groter worden en volgen we de 62-jarige Spaanse Josefina, één van de negen deelnemers van Kassa’s leefstijlprogramma.
Te weinig bijstand door volwassen kind in huis
Joke kan nauwelijks rondkomen van haar bijstandsuitkering, maar nu haar inwonende zoon volwassen is, ontvangt ze nog minder. Geld voor de boodschappen is er niet. Je zou dan kunnen denken: dan draagt hij toch een steentje bij of gaat hij het huis uit? Maar wat als dat niet lukt? Deze situatie geldt voor duizenden mensen in de bijstand met 21-plussers in huis.
Problemen in de jeugd-ggz worden steeds groter
Al jarenlang lopen kinderen en hun ouders bij gemeenten en jeugd-ggz keer op keer tegen problemen aan. Voor kinderen die specialistische zorg nodig hebben zijn er te weinig behandelplekken en als er al plek is, sta je eindeloos op een wachtlijst. Door de lockdown worden de problemen nog groter: er is te weinig crisisopvang, suïcidaliteit onder kinderen neemt schrikbarend toe en de wachtlijsten zijn te lang.
Kassa’s Leefstijlprogramma: stress en piekeren
In Kassa’s Leefstijlprogramma volgen we negen deelnemers die gezamenlijk werken aan een gezonde(re) leefstijl. De 62-jarige Josefina is één van hen. Ze kent veel vrolijke momenten, maar heeft ook een zwaar jaar achter de rug. Met veel piekeren en de nodige stress als gevolg. Wat doet dat vervelende gevoel met je lichaam? En hoe kun je stress zoveel mogelijk voorkomen? Bekijk ook het leefstijldossier hier.
Belbus: Beschadigde kast en uitgestelde afspraken bij Rofra Home
Renée Beeren-Leuverink koopt een kast bij een oude bekende van Kassa: Rofra Home. Wanneer deze beschadigd binnenkomt, neemt Renée contact op met het bedrijf om het op te lossen. Wanneer de afspraak om hem te vervangen wordt afgezegd op de dag zelf, wordt er een nieuwe afspraak gemaakt. Maar deze afspraak wordt niet nageleefd en in totaal heeft Renée na zeven afspraken en acht maanden een kapotte kast de moed verloren.
Doe mee!
Natuurlijk kan ook jij gaan werken aan een gezondere leefstijl. Op onze site plaatsen we de komende maanden in het dossier Kassa’s Leefstijlprogramma wekelijks artikelen, video’s met voeding- en beweegtips en vlogs van onze deelnemers.
Praat gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren. Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn! Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hieraan.