Zaterdag in Kassa: Pakt wetswijziging Bel-me-niet wel goed uit?
12-02-2021
•
leestijd 2 minuten
•
1153 keer bekeken
•
Zaterdag in Kassa besteden we aandacht aan de wetswijziging die irritante telemarketing-telefoontjes aan banden moet leggen. Pakt dit wel goed uit? Verder gaan we in op de vraag: Hoe komt het dat gemeentes de WOZ-waarde vaak verkeerd vaststellen? Ook vergelijken we wachtwoordmanagers en kijken we naar het nieuwe beleid van Zilveren Kruis, waardoor wat hulpmiddelen alleen nog bij online of telefonisch bestellen worden vergoed. En de Belbus gaat deze week langs bij de Beddenreus, die de coronamaatregelen als excuus gebruiken om hun klanten aan het lijntje te houden.
‘Bel-me-niet’ wordt ‘Bel-me-wel’
De Eerste Kamer nam deze week een wetswijziging aan die irritante telemarketing-telefoontjes aan banden moet leggen. Het doel is om van een ‘Bel-me-niet’ systeem, waarbij je moet aangeven dat je niet gebeld wilt worden, te gaan naar een ‘Bel-me-wel’ systeem. Dan kan je alleen gebeld worden door partijen waar je toestemming voor hebt gegeven. Dat klinkt mooi, maar als je beter naar de wet en de daarin opgenomen uitzonderingen kijkt, zal je in de praktijk door veel partijen die je nu bellen in eerste instantie nog steeds gebeld mogen worden. Je moet dus zelf in actie komen om de telefoontjes uit te bannen. In Kassa vertellen we je alles over deze nieuwe regels.
Gevolgen verkeerd vastgestelde WOZ-waarde
Gemeentes stellen de waarde van jouw woning, de zogenoemde WOZ-waarde, regelmatig verkeerd vast. Hoe komt dat? En heeft het zin om een no-cure-no-paybureau in te schakelen om hiertegen bezwaar te maken?
Aanschaf hulpmiddelen uit apotheek moeilijker door beleid Zilveren Kruis
Per 1 januari vergoeden Zilveren Kruis, De Friesland, FBTO en Interpolis zogeheten DISVV-middelen alleen nog maar als deze online of per telefoon besteld worden bij een grote leverancier. Het gaat dan om diabetes-, incontinentie- en stomamaterialen, verbandmiddelen en voedingspreparaten. Deze middelen kopen in de lokale apotheek zit er dus niet meer bij. Apothekers maken zich zorgen om het nieuwe beleid en patiënten ervaren diverse problemen.
Wachtwoordmanagers: welke moet je hebben?
Iedere Nederlander heeft wel tientallen online accounts. Eigenlijk zou je voor elk account een uniek wachtwoord moeten hebben. Maar dat is niet te onthouden, dus gebruiken we vaak hetzelfde wachtwoord of een variatie erop, met alle gevaren van dien. Zaterdag in Kassa dé oplossing: wachtwoordmanagers! Samen met tech journalist Daniel Verlaan leggen we uit wat dat zijn en welke je moet hebben.
Belbus: Gebroken nachten dankzij de Beddenreus
Monique koopt 12 december bij de Beddenreus in Duiven matrassen voor haar zoon Faas, die ze een paar dagen later kan afhalen. Dat loopt anders: vanwege de aangescherpte coronamaatregelen sluiten alle winkels. Moniques matrassen liggen klaar in de winkel, maar ze mag er niet meer bij. Thuisbezorging is ook niet mogelijk. Ze moet maar wachten totdat de winkels weer opengaan.
Praat live mee, like en volg Kassa
Praat gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren. Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn! Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hieraan.
Kassa is er zaterdag om 19:05 live bij BNNVARA op NPO 1. Kijk jij ook?