Zaterdag in Kassa: Komt ING spoofingslachtoffers tegemoet?
06-11-2020
•
leestijd 2 minuten
•
78 keer bekeken
•
Zaterdag in Kassa reageert ING voor het eerst voor de camera op Kassa's spoofing-onthullingen. Schiet die bank slachtoffers van bankhelpdeskfraude te hulp of niet? In de Belbus helpt Ciana geld terug te krijgen voor gloednieuwe sneakers met een lekke zool. En Kassa neemt spatschermen onder de loep. Hoeveel bescherming bieden deze tegen het coronavirus?
De afgelopen tijd lieten we zien dat honderden bankklanten slachtoffer zijn geworden van spoofing oplichting. Criminelen kunnen het telefoonnummer van de bank misbruiken en mensen met een gelikt verhaal veel geld afhandig maken. De meeste spoofing gedupeerden zijn klant bij ING en zijn in totaal miljoenen euro’s kwijtgeraakt. Mensen zijn beroofd van al hun spaargeld, hun pensioenvoorziening of appeltje voor de dorst. En ING? Die wees tot nu toe alle verantwoordelijkheid én alle uitnodigingen van Kassa af. Maar deze week gingen we dan toch met de camera bij ze langs voor een gesprek.
Zou de bank haar klanten uit deze video eindelijk gaan helpen?
Hoeveel bescherming bieden spatschermen?
Naast mondkapjes zie je ook steeds meer spatschermen in het straatbeeld: in de trein, bij de bakker en in ziekenhuizen. Maar hoe werken deze spatschermen, en bieden ze wel bescherming tegen verspreiding van het coronavirus? Kassa ging op onderzoek uit.
De Belbus is bij de 15-jarige dancing queen Svenja. Zij bestelt met haar moeder een paar vette sneakers bij Sneakerstad.nl, maar de zool is lek! En geld terugkrijgen blijkt een hele klus...
Praat live mee, like en volg Kassa!
Praat gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren. Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn! Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hier aan.
Kassa is er zaterdag om 19:05 live bij BNNVARA op NPO 1. Kijk jij ook?
Hoi, kunnen jullie eens duidelijk uitleggen waar banken die fraude gevallen niet terugboeken - als alle banken samenwerken moet dat toch te doen zijn ? Zal wel niet zo simpel zijn ?
We worden al jaren gewaarschuwd om dit niet te doen. Hang op, bel je bank. Gewoon luisteren. En dan is de bank verantwoordelijk?! Wie gaat dat betalen? De klant natuurlijk, lekker dan, omdat anderen zo stom zijn.
Zolang ING de veiligheid van zijn eigen inlogapp niet op orde heeft en weigert te herstellen zullen zij hun klanten niet op eigen verantwoordelijkheid mogen wijzen maar alle diefstal moeten vergoeden. Bij activeren van de thuisbankierapp krijgen wij al maanden 6 a 7 van de 10 keer eerst een ING webpagina met een onjuist logo te zien en moeten daardoor telkenmale deze pagina verlaten en de app opnieuw activeren tot we de pagina met juist logo te zien krijgen. Na melding bij de bank kregen wij als enige reactie dat hun logo niet was gewijzigd en daar hield het mee op de app herstellen en beveiligen ho maar.