Duizenden autobezitters met een driecilinder 1.2 PureTech-motor hebben een distributieriem in hun auto die veel te snel slijt en voor mogelijk gevaar en motorschade kan zorgen. Een terugroepactie van importeur Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel) bereikt lang niet alle eigenaren van deze auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa.
De ANWB stelt “deze distributieriem voor veel problemen zorgt” en vindt dat Stellantis veel meer haar verantwoordelijkheid moet nemen. De importeur stelt dat de terugroepactie alleen een software-update betreft, maar de RDW-melding over de terugroepactie vermeldt expliciet de distributieriem.
Oliefilters, rembekrachtiging en uiteindelijk ook het motorblok kunnen aangetast worden door loslatende deeltjes van de distributieriem. Dat kan niet alleen flinke schade opleveren maar potentieel ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Stellantis meldde de problemen daarom bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Die publiceerde in december vorig jaar de terugroepactie voor auto’s met dit type motor. Daarmee werd de importeur verplicht alle bezitters van deze auto’s te informeren over de terugroepactie. Dat dit niet voldoende is gebeurd, blijkt uit tientallen meldingen aan Kassa.
Weten of er op jouw type auto een terugroepactie geldt? Raadpleeg dan het terugroepregister van de RDW. Wil je de gemaakte kosten voor de distributieriem of schade aan de motor van de genoemde modellen gecompenseerd krijgen? Gebruik dan deze voorbeeldbrief (Word-document) van de ANWB:
Daarnaast lijken veel bezitters onnodig en onterecht op kosten zijn gejaagd voor reparaties die verband lijken te houden met de snel slijtende distributieriem. Ook over de kosten van controle en zo nodige vervanging van de distributieriem bestaat onduidelijkheid bij de betrokken autobezitters die Kassa sprak.
In een schriftelijke reactie aan Kassa stelt Stellantis dat de terugroepactie alleen een software-update van het remsysteem betreft en dat het alleen auto’s aangaat die in een deel van 2017 en 2018 zijn geproduceerd. Alle betrokken autobezitters hebben of zullen een brief daarover ontvangen, aldus het autoconcern.
De reactie van Stellantis lijkt in tegenspraak met de expliciete vermelding van de problemen met de distributieriem in de het terugroepregister van de RDW.
Het autoconcern erkent dat er problemen met de distributieriem kunnen ontstaan. Auto’s met dit type motor kunnen “geconfronteerd worden met slijtage van de distributieriem” en daarom wordt daarop bij elke servicebeurt gecontroleerd.
Reactie Stellantis:
Kassa besteedt al jaren aandacht aan wurgkredieten. Met succes. Er kwam een compensatieregeling voor klanten van onder meer Crédit Agricole Consumer Finance, ABN AMRO, ING en Rabobank. Sommige kredietverstrekkers compenseren echter nog steeds niet naar behoren, blijkt uit mails en berichten die binnenkomen bij Kassa en Stichting Geldbelangen.
Een televisie die ná de reparatie nog kapotter is dan ervoor? Bij MediaMarkt kan het. Curtis Ham bracht de tv weer terug en wacht nu al maanden, maar volgens de winkel moet hij "nog even geduld" hebben…
Praat tijdens de uitzending gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren. Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hier aan. En heb je een consumentenvraag? Stel 'm dan op ons forum Vraag & Beantwoord.
Kassa, zaterdag 18 maart om 19.15 uur op NPO2!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!