Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Woonwinkels vragen te hoge aanbetaling van klant

25-09-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
248 keer bekeken
  •  
huis_woonkamer_930x520
Consumenten moeten bij woonwinkels vaak meer aanbetalen dan de maximale 50 procent die in de algemene voorwaarden vermeld staat. De meeste winkels eisen in de praktijk het volledige bedrag. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
De bond keek naar het aanbetalen bij Carpetright, Gamma, Hema, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leen Bakker, Praxis en Roobol. Bedrijven mogen een aanbetaling vragen, maar als ze dit in hun algemene voorwaarden zetten, mag dit niet meer dan 50 procent zijn.

Onterecht volledige bedrag gevraagd

Alleen Hema en Roobol bleken zich aan hun eigen voorwaarden te houden. Klanten van Gamma, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leen Bakker en Praxis moeten direct het volledige bedrag aftikken. Lid van de Centrale Branchevereniging Wonen Carpetright vraagt 30 procent, terwijl CBW-leden eigenlijk een aanbetaling van maximaal 25 procent zouden mogen vragen.

Advies: betaal zo min mogelijk aan

De Consumentenbond raadt aan niet of zo min mogelijk aan te betalen. Aanbetalen betekent voor consumenten onder meer het risico dat ze hun geld vaak kwijt zijn als de betreffende winkel failliet gaat. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!