WK-shirt vliegt de winkel uit
09-07-2010
• leestijd 2 minuten
Verkopers van Oranjeparafernalia beleven gouden tijden. Zo vliegen de officiële WK-shirts de winkel uit. Volgens kledingsponsor Nike zijn er al tienduizenden verkocht.
,,We verkopen veel meer shirts dan tijdens welk kampioenschap dan ook. Dit is ongekend'', zei een medewerker van Accent Sport in Amsterdam.
Ook sportwinkel Perry Sport merkt dat veel voetbalfans de WK-wedstrijden in hetzelfde shirt willen bekijken als de spelers op het veld dragen. Mocht Oranje zondag kampioen worden, dan nodigt de sportzaak alle kopers van de shirts uit om terug te komen naar de winkel. Boven het KNVB-embleem krijgen zij dan een gouden sterretje op het shirt geborduurd - allemaal in overeenstemming met sponsor Nike. In veel winkels van Perry staan vanaf maandag borduurmachines klaar.
Hoeveel shirts er precies verkocht zijn, kon Nike niet zeggen. ,,De vraag is enorm. Hoe verder Nederland komt in het WK, hoe meer wij verkopen'', zei een woordvoerder. Ook vanuit het buitenland komen er bestellingen, al was het Nederlandse shirt daar altijd al populair.
Sportwinkel Accent Sport heeft de afgelopen tijd tegen de 1200 shirts verkocht. En dat is veel voor het bedrijf, dat twee zaken heeft in Amsterdam. ,,We staan de laatste anderhalve week met twee keer zo veel personeel in de winkel'', zei een medewerker.
Eigen naam op achterkant
Klanten kunnen bij de Amsterdamse sportzaak een shirt bestellen met hun eigen naam op de achterkant. Maar de meeste mensen willen liever Sneijder of Van Persie op hun rug dragen. En dan kunnen zij ook nog een wedstrijddatum en een vlag van een tegenpartij op het shirt laten afdrukken. ,,De afgelopen dagen kiest iedereen voor de datum van de finale en het vlaggetje van Spanje. Maar dat wordt dan ook een historische wedstrijd'', aldus een verkoper.
Overigens is het officiële WK-shirt niet helemaal hetzelfde als dat van het Nederlands elftal. Het spelersshirt is wat strakker gesneden en het materiaal is net iets geavanceerder.
De shirts in de winkels zijn meer aangepast aan de consument, lichtte de woordvoerster van Perry toe. ,,Ook mensen met een bierbuikje passen er prima in.''
Bron: ANP