Winkels Jumbo en C1000 worden samengevoegd
27-04-2012
• leestijd 2 minuten
De supermarktformules Jumbo en C1000 worden samengebracht onder het Jumbo-merk. Daarnaast wil Jumbo Groep 136 winkels aan Albert Heijn en Coop verkopen. Dat maakte het supermarktconcern donderdag bekend.
Strategische heroriëntatie
Het besluit volgt op een strategische heroriëntatie na de overname van C1000 door Jumbo. Ongeveer 300 C1000-winkels zullen de komende jaren worden omgebouwd tot Jumbo-supermarkten. Volgens Jumbo wordt door de samenvoeging de marktpositie van het bedrijf verder versterkt en de inkoop- en innovatiekracht vergroot. Het totaal aantal Jumbo-winkels groeit uit tot circa 600 met een marktaandeel van ongeveer 20 procent met een consumentenomzet van circa 7 miljard euro.
Verkopen
Jumbo is van plan 82 winkels te verkopen aan Ahold en 54 aan Coop. Deze verkoop is het gevolg van de voorwaarden die door de mededingingsautoriteit NMa aan de overname van C1000 door Jumbo waren gesteld.
Ahold
Albert Heijn-moederbedrijf Ahold maakte donderdag bekend in totaal 290 miljoen euro in contanten voor de winkels te betalen. Van de 82 winkels die worden overgenomen, zijn er 57 gevestigd in dorpen en steden waar nu nog geen Albert Heijn is, aldus Ahold. De winkels behaalden in 2011 samen een omzet van 800 miljoen euro.
Tijd
Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald, aldus Jumbo. Het bedrijf zei dat het integratieproject binnen 3 jaar zal zijn voltooid. Volgens Jumbo zal de nieuwe strategie er toe leiden dat het totaal aantal voltijdsbanen op de hoofdkantoren zal krimpen van 1300 nu naar 700 tot 800 in 2015.
Gedwongen ontslagen
Vakbond FNV Bondgenoten wil dat het aantal gedwongen ontslagen door de reorganisatie zo veel mogelijk wordt beperkt, met goede begeleiding en zonder verslechtering van arbeidsvoorwaarden. ,,Het zou Jumbo sieren als het oog blijft houden voor de sociale gevolgen van de reorganisatie en de impact die het heeft op de levens van werknemers'', aldus FNV Bondgenoten.
Reactie supermarktstrateeg
Supermarktstrateeg Paul Moers begrijpt de stap van Jumbo heel goed. ,,Het is bijzonder verstandig dat Jumbo dit doet. C1000 voegt bijzonder weinig toe aan het supermarktlandschap, hun prijzen zijn ongelooflijk hoog. Jumbo heeft juist een uitstekende service tegen een lage prijs. Ze weten hoe je een winkel succesvol maakt.''
ANP