Medewerkers van bedrijven en publieke organisaties wereldwijd kregen vrijdagochtend een blauw scherm te zien nadat ze een update hadden geïnstalleerd op hun Windows-computer. De oorzaak ligt bij het cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike, dat inmiddels ook een oplossing heeft gevonden.
Experts wezen de Crowdstrike Falcon-software aan als oorzaak. Een recente update van dit programma pakte fout uit. De software moet bescherming bieden tegen cybergevaar, zoals ransomware.
update 11.33 uur
Cyberbeveiligingsbedrijf Crowdstrike zegt een oplossing te hebben voor de problemen die zich voordoen met Microsofts Windows-besturingssystemen. Dit heeft het bedrijf laten weten aan IT-afdelingen van klanten.
"Crowdstrike Engineering heeft het probleem geïdentificeerd en de wijzigingen teruggedraaid", laat het bedrijf weten. Als de computers blijven crashen moet de update handmatig worden verwijderd. Hoe snel alle problemen hiermee verholpen zijn, is niet duidelijk.
De problematiek draait niet om Windows als besturingssysteem, maar om Windows-computers waarop de software van Crowdstrike draait. Met name bedrijven maken gebruik van die beveiligingssoftware.
“Mensen thuis hoeven zich geen zorgen te maken over hun computers”, verklaart Jake Moore, wereldwijd cybersecurity-adviseur bij beveiligingsbedrijf ESET tegenover Forbes. Hij adviseert consumenten wel om updates die Microsoft uitbrengt voor Windows toe te staan en deze, indien mogelijk, automatisch te installeren. Mensen met een Windows-pc van het werk kunnen het beste hun werkgever of IT-helpdesk inschakelen bij problemen.
De computerstoring in Nederland en andere landen legt een kwetsbaarheid bloot waar de overheid meer tegen moet doen, vinden verschillende Kamerleden. "We moeten toe naar een samenleving waarin de ziekenhuizen spoedeisende hulp kunnen aanbieden, bussen kunnen blijven rijden en vliegtuigen blijven vliegen op het moment dat de systemen uitvallen", vindt Jesse Six Dijkstra (NSC). Kamerleden van VVD en GroenLinks-PvdA pleiten ook voor maatregelen om de weerbaarheid te vergroten.
Het Nationaal Cyber Security Centrum meldt de technische problemen die organisaties ondervinden door de storing te monitoren. Updates worden op deze pagina geplaatst. Het NCSC verwacht dat de meeste getroffen organisaties de systemen in de loop van de dag volledig kunnen herstellen.
Wereldwijd hebben computers last van de softwarefout. In ons land ondervonden onder andere het UWV maar ook vliegmaatschappijen en luchthaven Schiphol problemen door de wereldwijde computerstoring.
update 15.30 uur
Schiphol meldt vrijdagmiddag dat de computersystemen weer zijn opgestart en dat samen met de luchtvaartmaatschappijen wordt geprobeerd om reizigers zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen. De luchthaven raadt reizigers aan om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappijen en de actuele reisinformatie in de gaten te houden.
KLM roept passagiers op om niet naar de luchthaven te komen als hun vlucht niet meer vertrekt of ernstig vertraagd is. "Wij realiseren ons dat dit voor groot ongemak zorgt bij onze klanten, zeker nu de zomervakantie net is begonnen. KLM werkt met man en macht aan het herstel van de operatie. Wij adviseren passagiers de website KLM.com of de KLM-app in de gaten te houden voor actuele informatie over hun vlucht", aldus een verklaring.
Ook vluchten van en naar Eindhoven Airport hadden vrijdag last van de storing. In de vertrekhal stonden lange rijen omdat ruimbagage en passagiers alleen handmatig kunnen worden ingecheckt.
Door de storing zijn er ook problemen gemeld op de luchthavens van Berlijn, Sydney en Mumbai. Ook maatschappijen als American Airlines, Delta Airlines, Turkish Airlines en United Airlines waren getroffen.
Nederlandse ziekenhuizen die vallen onder zorgorganisatie Treant annuleerden vrijdagochtend operaties vanwege de computerstoring.
De ziekenhuizen van de zorgorganisatie in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal hervatten om 13.00 uur de geplande zorg op de poli's. Ook operaties werden weer hervat. Door de wereldwijde computerstoring konden de poli's urenlang geen patiënten ontvangen en werden operaties geannuleerd. Ook werden patiënten naar andere ziekenhuizen in de regio gebracht.
"De wereldwijde storing waardoor er diverse problemen waren met telefonie en ICT is inmiddels verholpen. We zijn weer telefonisch bereikbaar", meldt Treant op de website. De spoedeisende hulp in Emmen en de basisspoedposten in Hoogeveen en Stadskanaal zijn om 11.30 uur weer opengegaan.
In delen van de provincie Utrecht en Flevoland was een tijdlang geen busvervoer door allGo, Keolis R-net en Syntus vanwege de wereldwijde computerstoring. De bussen van vervoerder Keolis Nederland gaan in de loop van de middag weer rijden. Het bedrijf waarschuwt dat het nog enige tijd kan duren voordat alle bussen weer op de juiste locatie zijn.
Bronnen: ANP/AD/Forbes/RTL
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!