Gegevens van WhatsApp-gebruikers komen voortaan toch bij Facebook terecht. De berichtendienst kondigde de wijziging donderdag aan. Bij de overname van Whatsapp door Facebook, twee jaar geleden, meldden beide bedrijven nog dat gegevens niét gedeeld zouden worden.
Relevantere advertenties
Whatsapp presenteert de koerswijziging als een voordeel voor gebruikers. Door telefoonnummers aan Facebook-systemen te koppelen, zegt het bedrijf bijvoorbeeld relevantere advertenties op Facebook te kunnen plaatsen en ,,betere suggesties voor vriendschappen te kunnen doen''.
Andere diensten
Whatsapp wil daarnaast diensten van andere bedrijven mogelijk maken. Als voorbeelden noemt het bedrijf luchtvaartmaatschappijen die vertraagde vluchten doorgeven en banken die een seintje geven bij verdachte transacties. ,,We willen manieren onderzoeken om jou te laten communiceren met bedrijven die er voor jou toe doen'', motiveert Whatsapp de verandering. Op Whatsapp zelf komen geen advertentiebanners, verzekert de berichtendienst. Ook de conversaties zelf blijven geheim. ANP