In de distributiecentra van online supermarkt Picnic is de werkdruk te hoog, de werkomgeving onveilig en de beloning ondermaats. Door zwaar tilwerk en onveilige karren kampen medewerkers met lichamelijke klachten, schrijft Trouw.
Picnic is een online supermarkt die gratis bezorgt. Andere supermarkten rekenen bezorgkosten. "Wij begrijpen hoe het komt dat Picnic gratis kan bezorgen", zegt Marianne Jekkers van de FNV in Trouw. "Ze betalen te weinig loon, laten mensen keihard werken en investeren niet in een veilige werkomgeving."
Doelstellingen
Volgens de FNV verhoogt Picnic geregeld de doelstelling van het aantal boodschappen dat de medewerkers binnen een uur moeten verzamelen, waardoor de werkdruk toeneemt.
Picnic herkent zich niet in de klachten van vakbond FNV. "Wij zijn een hardgroeiend bedrijf en uiteraard gaat er bij ons ook soms iets fout", stelt mede-oprichter Michiel Muller in de krant. Muller vindt het erg jammer dat de vakbond stemming aan het maken is. "We hebben sinds de start ruim 2500 banen gecreëerd en dan gaat de FNV achter onze rug om mensen aanspreken en tegen ons opzetten. Wij voeren wekelijks, in overleg met onze medewerkers, verbeteringen door. Veiligheid heeft onze dagelijkse aandacht.'"
Arbeidsvoorwaardenregeling
Picnic zegt samen met het team te bouwen aan goede arbeidsvoorwaarden die passen bij deze tijd. "We hebben inmiddels een eigen, uitstekende arbeidsvoorwaardenregeling. Zo hebben de mensen recht op vaste pauzes, en hebben wij een arbobeleid. Deze zomer hebben we de salarissen nog met 2 procent verhoogd."