Olympisch buitenzwembad
Moeder en dochter zijn afgegaan op de prachtige foto’s van het hotel President Solin, met verlichte azuurblauwe zwembaden voor en naast het gebouw. In de advertentie belooft Travelbird dat de dames kunnen genieten van minimaal twee zwembaden: een recreatief bad én een heus olympisch zwembad. Na een drukke tijd in Nederland is dit toch de ideale vakantie om bij te komen?
Leeg
Bij aankomst blijken beide baden leeg. Bij de receptie wordt al snel duidelijk dat het nog wel twee weken gaat duren, voordat de zwembaden gebruikt kunnen worden. Daar hebben Tilly en Kim met hun 8-daagse vakantie niks aan. Wanneer Travelbird om een oplossing wordt gevraagd, krijgen ze te horen dat de baden echt de volgende dag gevuld gaan worden. Echt. Maar het enige waarmee het bad gevuld wordt, is personeel. Met borstels en reinigingstabletten geven ze de baden een flinke schrobbeurt. Niks buiten zonnen en ook geen heerlijke ochtendduik. Kim en Tilly vragen op dag twee en drie of ze naar een ander hotel kunnen worden overgeplaatst. Eén zwembad wordt uiteindelijk gevuld met water. Maar dat water is zó koud, dat Tilly en Kim er niet aandenken om erin te gaan.
Travelbird
Travelbird biedt 100 euro compensatie voor twee gemiste zwemdagen. Tilly en Kim gaan niet akkoord. Ze hebben toch de hele vakantie niet kunnen zwemmen? Ze hadden geen culturele reis geboekt, waarbij het jammer is dat er geen zwembad is? Of een taalreis, of luiervakantie? Nee, ze waren op wellnessvakantie. De hele vakantie is in het water gevallen! Dan biedt Travelbird 300 euro en een wellnessbon voor een dagje badderen in Nederland. Tilly en Kim vinden dit nog steeds niet in verhouding staan tot de 1320 euro die de vakantie heeft gekost.
Brieven
Van mei tot oktober schrijven Tilly en Kim brieven en mails. Travelbird blijft volhouden dat 300 euro en een wellnessbon een goede compensatie is voor de mislukte vakantie. In de mailwisseling schrijft Travelbird: “Ik moet jullie helaas teleurstellen. We zullen niet in gaan op jullie voorstel en geen extra compensatie aanbieden. We werken volgens een zogenoemde Frankfurter tabel waarbij er een indicatie wordt gedaan voor het percentage van een vergoeding. Op basis hiervan is jullie de compensatie van €300,- aangeboden.” De
Frankfurther-tabel
houdt geen rekening met het feit dat Tilly en Kim niet zomaar op vakantie waren, ze waren op wellnessvakantie. Maar dat maakt het bedrijf blijkbaar niets uit.
Belbus
We gaan langs bij Travelbird en we zijn nog niet koud binnen of het bedrijf biedt Tilly en Kim een geheel verzorgde, nieuwe vakantie aan. Het had nooit zover mogen komen en er zijn fouten gemaakt. Maar Tilly en Kim mogen het over doen en gelukkig hebben ze de Belbus ingeschakeld om het bedrijf van deze gang van zaken te laten leren. Tilly en presentator Rutger zijn verbaasd. Waarom kan het nu allemaal ineens wel? Daar krijgen we geen antwoord op. Het was gewoon heel fijn dat ze langskwamen en het bedrijf is dankbaar voor dit ‘leermoment’, zegt Fiona Vanderbroeck namens Travelbird. Tilly en Kim zoeken een nieuwe vakantie uit en dat is dat.