Kassa doet regelmatig precies dezelfde boodschappen bij de zes grootste supermarkten. Dat deden we ook deze week. We vergeleken alle prijzen en we testten de pickup points. Welke supermarkt is het goedkoopst?
Update 21 januari 2015
De redactie kocht per abuis de verkeerde koffie bij Albert Heijn. Een pond koffie van het standaardhuismerk kost niet €2,39, zoals we in de uitzending meldden, maar €4,49. De koffie is dus ook bij Albert Heijn flink in prijs verhoogd. Deze aanpassing verandert niet de uiteindelijke ranking van goedkoopste en duurste supermarkt. Albert Heijn blijft, na C1000, de supermarkt waar we het meest betaalden voor onze boodschappen.
In januari 2013 kochten we voor het eerst de boodschappen uit Kassa's boodschappentas bij zes grote supermarkten: ALDI, Albert Heijn, C1000, Jumbo, Lidl en PLUS. Ook in mei 2013, september 2013 en in juni 2014 gingen we op pad. Van onze 27 boodschappen kochten we overal de reguliere huismerken.
Prijsoverzicht
Sinds januari 2013 daalden de gemiddelde prijzen bij alle supermarkten 3,5%. De boodschappen waren het duurst in september 2013. Als we de prijzen van toen vergelijken met deze boodschappenmand, dan ging de prijs 6,4% omlaag.
In
deze
grafiek zie je de prijsontwikkeling door de tijd per supermarkt. In
deze
grafiek zie je de gemiddelde prijsdaling.
Update: na verwerking van de juiste koffieprijs is de prijs van alle boodschappen bij Albert Heijn €54,44. Dat is een prijsdaling van 2,2% in plaats van 7,7%.
Albert Heijn goedkoper
De boodschappen werden in vergelijking met de vorige prijspeiling bij sommige supermarkten goedkoper. Vooral de boodschappen van Albert Heijn daalden flink in prijs, ruim €4 (7,1%). Albert Heijn is voor het eerst sinds onze prijspeiling niet meer de duurste in onze vergelijking. Die plek is ingenomen door C1000. Volgens supermarktdeskundige Paul Moers is Albert Heijn al sinds het laatste kwartaal van 2014 de prijzen flink aan het verlagen. "De supermarkt probeert op die manier om Jumbo dwars te zitten."
Update: na verwerking van de juiste koffieprijs is de prijs van alle boodschappen bij Albert Heijn €1,22 lager. Dat is een prijsdaling van 2,2%.
ALDI en Lidl duurder
De boodschappen bij Lidl en ALDI werden iets duurder. De boodschappen van C1000 werden duurder, maar dat komt ook omdat niet alle producten op voorraad waren. We bezochten drie winkels, maar konden niet de juiste verpakking rode kool met appel en bontwasmiddel vinden. Daarom kochten we twee kleine verpakkingen die gemiddeld duurder zijn dan één grote verpakking. Als de producten wèl op voorraad waren geweest, dan was ook de prijs van C1000's boodschappentas ietsje gedaald.
Update: na verwerking van de juiste koffieprijs is de prijs van alle boodschappen bij Albert Heijn €54,44. Dat is een prijsdaling van 2,2% in plaats van 7,7%.
De discountsupermarkten ALDI en Lidl schommelen sinds januari 2013 flink in prijs.
Lidl
Albert Heijn, Jumbo en PLUS daalden sinds september 2013 in prijs. Voeg hier in grafiek 5, 6 en 7, prijsontwikkeling bij Albert Heijn, Jumbo en PLUS.
Jumbo
PLUS
De omzet van de supermarkten daalt, constateert ook supermarktdeskundige Paul Moers. De economie groeit al jaren niet en daardoor zijn mensen voorzichtig met geld uitgeven. "Bovendien: ons maagaandeel lijkt vol. Op een gegeven moment kun je niet nòg meer gaan eten." Toch stijgen de prijzen in de supermarkt niet. Dat komt door de lage inflatie. Moers: "De prijzen stijgen nauwelijks en die lage prijzen berekenen fabrikanten ook en de supermarkt berekent die lage prijzen weer door aan de consument."
Grootste prijsdaler
Opvallend is dat het bontwasmiddel bij alle supermarkten flink in prijs daalde sinds juni 2014. Bij Albert Heijn werd het bontwasmiddel (2430 gram) zelfs €1,70 goedkoper. Bij Jumbo ging er €1,30 van de prijs af. Bij PLUS betaal je €1,10 minder. Bij C1000 konden we niet de juiste verpakking vinden dus kochten we twee kleine verpakkingen. De prijs van het bontwasmiddel bleef bij ALDI en Lidl gelijk. Daar betaal je nu €4,79 voor een pak bontwasmiddel. Dat is duurder dan bij alle andere supermarkten.
Paul Moers: "Door de stokkende wereldeconomie dalen de grondstofprijzen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de benzineprijzen. Wasmiddel is een mooi artikel om mee te stunten: iedereen heeft het nodig. Zo kun je klanten naar je winkel halen en ze dan natuurlijk verleiden om meer te kopen."
Grootste prijsstijger
In onze uitzending van juni 2014 voorspelde Paul Moers dat de koffie flink in prijs zou gaan stijgen door de mislukte koffieoogst. Zijn voorspelling kwam uit! Koffie werd bij alle supermarkten duurder. De koffie van C1000 was zelfs de grootste prijsstijger. We betaalden er nu €0,98 meer voor een pond roodmerkkoffie dan in juni 2014. De koffie werd bij Albert Heijn, opvallend genoeg, een stuk goedkoper. De prijs voor een pond koffie daalde met €1,30. Deze koffie zit in een nieuwe verpakking, maar er zit ook gewoon koffie in van een andere boon.
Na verwerking van de juiste koffieprijs blijkt dat ook de standaardhuismerkkoffie van Albert Heijn in prijs is gestegen. Deze koffie kostte in juni 2014 €3,69 en kost nu €4,49.
Opvallend goedkoop Bij alle supermarkten daalden de aardappelen (vijf kilo kruimige aardappelen) flink in prijs. Bij ALDI en Lidl ging er €0,20 van de prijs af. Bij de andere supermarkten werden de piepers €0,60 goedkoper. Bij ALDI en Lidl betaal je nu €1,59 voor vijf kilo aardappelen. Ter vergelijking: in september 2013 betaalden we bij Albert Heijn €4,49 voor een zak aardappelen.
Paul Moers verklaart dit door de aardappelprijs, die onder druk staat. "In 2014 werden er 9% meer aardappels geproduceerd. Bovendien eten we steeds meer pasta en rijst. De aardappel is minder populair."
Ook de appels werden goedkoper. We kochten 1,5 kilo elstarappels het allergoedkoopst bij ALDI en Lidl voor €1,39. Precies twee jaar geleden kochten die appels €2,19 bij ALDI. Ook bij de andere supermarkten werden de papels tientallen centen goedkoper.
Opvallend duur
De pindakaas is bij veel supermarkten duurder geworden. Bij PLUS betaal je €0,16 meer dan in juni 2014. Dat is een prijsstijging van 16%. Ook bij Albert Heijn, C1000 en Jumbo ben je wat duurder uit.
Paul Moers zegt hierover: "Er is geen probleem met de pindaoogst. Het lijkt erop dat dit een fijn winstproduct is voor winkels. Je kunt als klant niet stoppen met het kopen van pindakaas, want de kinderen vragen er om. Per merk smaakt de pindakaas ook ècht anders: consumenten hebben een voorkeur voor een bepaalde soort en laten zich niet leiden door de prijs."
Online bestellen
Tegenwoordig kun je bij veel supermarkten online bestellen en de boodschappen laten bezorgen of ophalen bij een pickup point. We haalden onze boodschappen op bij Albert Heijn en Jumbo in Utrecht. PLUS bezorgt aan huis, maar niet op onze postcode.
Bij Albert Heijn betaal je €1,95 servicekosten. Voor de kratten waarin je bestelling wordt verpakt betaal je €4 statiegeld per krat. In de bestelling van Albert Heijn zaten een aantal extraatjes, een pak frisdrank, een klein flesje shampoo en een klein zakje drop.
Bij Jumbo hoef je niet te betalen voor de bestelling. Ook hier betaal je statiegeld van €4 voor de kratten. De Jumbo-medewerker gaf het Kassa-team de verkeerde koeltas mee. Binnen een half uur werden de juiste boodschappen alsnog aan huis geleverd, met excuses, een tegoedbon en een bloemetje.
"Albert Heijn heeft nu 70% van de online markt in handen", vertelt Moers, maar de andere supermarkten rukken op. "Verwacht wordt dat in 2016 4% van de supermarktomzet bestaat uit online bestellingen. Het gaat dan om €1,5 miljard omzet."
Over de vergelijking
- We deden de boodschappen uit deze vergelijking op maandag 12 januari. Prijswijzigingen na die datum hebben we niet meegenomen. Let op: een prijspeiling is altijd een momentopname.
- We kijken naar de normale prijzen en niet naar eventuele aanbiedingen.
- Voor de vergelijking hebben we gekozen voor de standaardhuismerken. Bij ALDI en Lidl is dat eenvoudig. Zij hebben van de meeste producten één variant. Wat zij verkopen is alleen bij hen verkrijgbaar en dus ook te beschouwen als een huismerk. Bij Albert Heijn, C1000, Jumbo en PLUS is er keuze uit meerdere varianten. Zo verkopen deze supermarkten A-merken, Huismerken/private labels, hebben ze soms een luxe lijn (zoals AH Excellent) en worden er C-merken/fancy labels verkocht. Dat zijn de budgetproducten.
- Alle producten zijn omgerekend naar dezelfde hoeveelheden