'Kassa’s Boodschappenmandje' heeft dit jaar een verrassende nieuwe winnaar. Het goedkoopst is dit jaar Jumbo. Het verschil met de nummer 2 (Plus) is klein met maar 59 cent. ‘Kassa’s Boodschappenmandje’ is dit jaar het duurst bij nieuwkomer Spar, daar moet 18% meer worden betaald dan bij de Jumbo. In vorige edities van het ‘Boodschappenmandje’ kwamen de Lidl en Aldi als goedkoopste uit de bus.
Steekproef
Kassa gaat voor de steekproef supermarkten langs met een boodschappenlijstje waar
27 alledaagse producten
op staan. In de steekproef worden prijsverlagingen door aanbiedingen en grote voordeelverpakkingen niet meegenomen. Dat de Jumbo als winnaar uit de bus komt, wordt veroorzaakt door een wijziging in de opzet van de steekproef dit jaar. In
voorgaande jaren
werden bij Jumbo, Albert Heijn en de Plus de huismerken meegenomen. Deze editie is de goedkoopste variant gezocht van de producten op het boodschappenlijstje. Dat betekent dat ook producten van budgetmerken zijn meegenomen.
Totaalprijzen
Daardoor komen behalve de Jumbo ook de Plus en de Albert Heijn onder de totaalprijs van de Aldi en de Lidl. Want waar de andere supermarkten van producten een A-merk, een huismerk en een budgetvariant kunnen verkopen, maakt de winkelformule van de Aldi en Lidl dat er vaak maar één merk van een product verkrijgbaar is. En dus geen extreem goedkope budgetmerken. De totaalprijzen van ‘Kassa’s Boodschappenmandje’ zijn dit jaar bij
Jumbo
40,18 euro, bij
Plus
40,77 euro, bij
Albert Heijn
43,19, bij
Lidl
43,80, bij
Aldi
44,14 en bij
Spar
47,47.
De vorige keer dat de steekproef werd gehouden was in mei 2016. De impact van de budgetmerken wordt ook scherp duidelijk in de volgende grafiek.
Tekst gaat onder grafiek door.
Waar het boodschappenmandje van de Jumbo met huismerken vorig jaar nog 51,05 euro kostte, is de totaalprijs dit jaar 40,18 euro. Een scherpe daling die vergelijkbaar is met die van Plus en Albert Heijn. Aldi en Lidl hebben geen profijt van de verandering in de opzet van ‘Kassa’s Boodschappenmandje’. Het totaalbedrag dat in die twee winkels moet worden betaald stijgt iets ten opzichte van vorig jaar.
Verrassende uitkomst
Supermarkt deskundige Paul Moers is verrast door de uitkomst. Uit deze steekproef blijkt volgens hem dat de Jumbo behalve de A-merken ook de budgetmerken scherp prijst. Maar benadrukt de supermarktdeskundige: ‘Het gaat om een steekproef enkel op prijs en niet op kwaliteit. En de Lidl doet het op dat vlak erg goed’. Daarbij hebben de Jumbo, Albert Heijn en Plus maar een beperkt aantal producten met een budgetmerk waarmee ze onder de prijs van de Aldi en Lidl komen.
Spar vervult extra functie
Dat nieuwkomer Spar als duurste uit de bus komt is geen verrassing voor Paul Moers. Ook de winkel zelf gaf vooraf al aan te verwachten het duurst te zijn. Als verklaring geeft Spar aan een buurtsuper te zijn in kleine plaatsen waar andere supermarkten geen vestiging willen openen. De keten vervult daarmee een extra functie; zonder Spar zou de leefbaarheid in de plaatsen er flink op achteruitgaan. De kleinere oppervlakte van veel winkels maakt dat de Spar een beperkter assortiment heeft, waardoor volgens Moers minder budgetproducten in het aanbod zitten. Het prijsverschil komt volgens de Spar ook doordat in de winkels alleen duurder brood van ambachtelijke bakkers wordt aangeboden. Maar of dat redenen genoeg zijn om een prijsverschil van 18% ten opzichte van Jumbo te rechtvaardigen is volgens Paul Moers de vraag.