Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Weinig aandacht voor slimme scholier'

20-03-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
klas_docent_02.jpg
De slimme leerling dreigt een ondergeschoven kindje te worden op de basisschool. Er is veel aandacht voor de zwakke scholier, met extra lesstof en aandacht, maar het slimme kind wordt onvoldoende gestimuleerd.
Weinig extra aandacht
Dat blijkt uit onderzoek van Simone Doolaard, programmaleider van de academische pabo van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor haar onderzoek volgde ze een jaar lang leerlingen van negen basisscholen. Ze merkte dat docenten wel extra lesstof hadden voor slimme leerlingen, maar er niet aan toekomen om dit materiaal goed voor te bereiden, na te kijken en te bespreken met de kinderen.
'Geen onwil'
Volgens de onderzoekster is er overigens absoluut geen sprake van onwil bij de basisscholen. ,,Iedereen ziet de urgentie hiervan in. Maar de invulling is ingewikkeld.'' Doolaard zegt dat scholen zichzelf de vraag moeten stellen wat ze slimme leerlingen willen bijbrengen en waarom. Van daaruit kan een programma opgesteld worden. ,,Ga je bijvoorbeeld Spaanse of Franse lessen geven, of sterrenkunde. En maak je een docent vrij om daar les in te geven?''
'Flinke verbetering' verwacht
Het ministerie van Onderwijs zegt het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, te herkennen. ,,Excellente leerlingen krijgen wel extra werk, maar geen extra aandacht’’, aldus een woordvoerder. Voor het ministerie is het belangrijk dat ook de slimme scholieren meer aandacht krijgen. ,,We verwachten dat de situatie binnen een paar jaar flink zal verbeteren. Binnenkort wordt in een brief aan de Tweede Kamer precies verteld wat we daar de komende periode voor gaan doen.’’ ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!