Wehkamp gaat een klein bedrag vragen voor het thuis laten bezorgen van een bestelling. Vanaf 18 oktober betaal je bij de webshop 50 cent per pakket. Het laten bezorgen bij een afhaalpunt blijft gratis.
Wehkamp wil zo proberen om minder busjes te laten rijden uit het oogpunt van duurzaamheid. Aflevering bij een afhaalpunt van DHL wordt de standaardkeuze in het bestelproces. Om die optie aantrekkelijk te maken, rekent de webshop 50 cent voor thuisbezorging.
Eerder al begon de webwinkel met het ontmoedigen van het retourneren van artikelen door geld te vragen voor terugsturen. En dat helpt, stelt Wehkamp: per dag worden er vijfduizend producten minder teruggestuurd.
Dagelijks kreeg Wehkamp 50.000 artikelen retour, vertelt marketingdirecteur Heleen Janssen aan NU.nl. “Sinds de invoering van retourkosten in april zijn dat er 10 procent minder, dus ongeveer 45.000. Op jaarbasis scheelt dat 1,5 miljoen teruggezonden artikelen. Dat is gigantisch! Klanten bestellen minder verschillende maten of verschillende kleuren.”
De invoering van retourkosten zorgt voor een daling in de omzetcijfers, maar het zorgt tevens voor meer winst. Zo berekent NU.nl dat als er 45.000 keer per dag 50 cent wordt betaald, dat jaarlijks meer dan 8 miljoen euro opbrengt.
Bron: NU.nl/De Telegraaf/Twinkle
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!