'Weg met bijengif in supermarkten'
18-04-2016
• leestijd 1 minuten
De supermarkten moeten een einde maken aan de verkoop van producten die zijn geteeld met bijengif. Dat zegt Greenpeace naar aanleiding van het rapport 'bijensterfte in het schap'.
De milieuorganisatie verwijt de drie grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn, Jumbo en Lidl, dat ze bijdragen aan de teloorgang van de bijen en ook andere bestuivers zoals hommels, wilde bijen, vlinders en zweefvliegen. De dieren raken volgens Greenpeace in de problemen door de intensieve landbouwmethoden, overmatig gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen en te weinig biodiversiteit op de akkers, in de boomgaarden en in de kassen.
Greenpeace vindt dat de Nederlandse supermarkten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. "Supermarkten kunnen hun beleid verbeteren door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen met voorrang uit hun keten te bannen en te zorgen dat zij geen schade meer aanrichten aan bestuivers, biodiversiteit en milieu", aldus Greenpeace. ANP