Vandaag is de Nationale Week Zonder Vlees begonnen om mensen te stimuleren minder vlees te eten. De week is een initiatief van Isabel Boerdam, schrijver van de Vegabijbel en blogger. Verschillende partijen doen mee, zoals scholen, winkels, studentenverenigingen, overheidsinstanties en pompstations. Ook BN'ers doen mee.
Het doel van het team achter de Week Zonder Vlees is om mensen te laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om vlees te laten staan en toch lekker te eten. Daarnaast willen ze duidelijk maken wat de vleesproductie voor de planeet en de dieren betekent.
Acties
Er deden vorig jaar zo'n 2,4 miljoen mensen min of meer mee, blijkt uit een representatieve steekproef van marktonderzoekers Blauw Research. Gemiddeld hebben zij 4,7 dagen aan vlees laten staan en werd er in die ene week ruim 200 procent meer vleesvervangers verkocht. Kentucky Fried Chicken (KFC), hét fastfoodrestaurant met kippenvlees, deed ook mee met vegetarische alternatieven.
Supermarkten doen dit keer vleesvervangers in de aanbieding en ze introduceren nieuwe vegetarische producten. Volgens de initiatiefnemers heeft bijvoorbeeld Albert Heijn vijftig nieuwe vegetarische producten in de winkel liggen. Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in
de reclame.
Online quiz
Producent Beyond Meat komt met een online quiz waarmee deelnemers
kunnen uitvinden hoe zij persoonlijk lekker plantaardig kunnen eten, her
en der worden plantaardige maaltijden weggegeven, BN'ers Maxim Hartman
en Tim den Besten geven een 'stoere en mannelijke' vega-kookshow en er
is ook nog een webinar voor de deelnemers aan de week.
De hoop is dat deelnemers het niet bij die ene week laten en blijvend
geen of in ieder geval minder vlees tot zich nemen. "Want wanneer je
als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 101
liter water, 79 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees",
stelt de organisatie van de week.
Unox verdubbelt aanbod vleesvervangers
Rookworst- en soepenmaker Unox gaat meer inzetten op plantaardig eten.
Het dochtermerk van Unilever streeft ernaar dat zijn aanbod van
vleesvervangers in 2025 is verdubbeld en werkt aan de ontwikkeling van
producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten
bestaan. Ook komen er meer vegetarische soepen in het assortiment. Dat maakte het bedrijf bekend in aanloop van de Nationale Week Zonder Vlees. ANP
Amber in de Klimaatverkenners: duurzame alternatieven voor vlees
Een
lekker broodje bal langs de snelweg of een lekker stukje vlees op de
barbecue. In de Klimaatverkenners zoeken Nina en Amber uit wat voor duurzame
alternatieven er zijn voor vlees. Bekijk de video hieronder.