Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Week Zonder Vlees vandaag gestart

08-03-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
197 keer bekeken
  •  
vegetarisch 1127
Vandaag is de Nationale Week Zonder Vlees begonnen om mensen te stimuleren minder vlees te eten. De week is een initiatief van Isabel Boerdam, schrijver van de Vegabijbel en blogger. Verschillende partijen doen mee, zoals scholen, winkels, studentenverenigingen, overheidsinstanties en pompstations. Ook BN'ers doen mee.
Het doel van het team achter de Week Zonder Vlees is om mensen te laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om vlees te laten staan en toch lekker te eten. Daarnaast willen ze duidelijk maken wat de vleesproductie voor de planeet en de dieren betekent.

Acties

Er deden vorig jaar zo'n 2,4 miljoen mensen min of meer mee, blijkt uit een representatieve steekproef van marktonderzoekers Blauw Research. Gemiddeld hebben zij 4,7 dagen aan vlees laten staan en werd er in die ene week ruim 200 procent meer vleesvervangers verkocht. Kentucky Fried Chicken (KFC), hét fastfoodrestaurant met kippenvlees, deed ook mee met vegetarische alternatieven.
Supermarkten doen dit keer vleesvervangers in de aanbieding en ze introduceren nieuwe vegetarische producten. Volgens de initiatiefnemers heeft bijvoorbeeld Albert Heijn vijftig nieuwe vegetarische producten in de winkel liggen. Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in de reclame.

Online quiz

Producent Beyond Meat komt met een online quiz waarmee deelnemers kunnen uitvinden hoe zij persoonlijk lekker plantaardig kunnen eten, her en der worden plantaardige maaltijden weggegeven, BN'ers Maxim Hartman en Tim den Besten geven een 'stoere en mannelijke' vega-kookshow en er is ook nog een webinar voor de deelnemers aan de week.
De hoop is dat deelnemers het niet bij die ene week laten en blijvend geen of in ieder geval minder vlees tot zich nemen. "Want wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 101 liter water, 79 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees", stelt de organisatie van de week.

Unox verdubbelt aanbod vleesvervangers

Rookworst- en soepenmaker Unox gaat meer inzetten op plantaardig eten. Het dochtermerk van Unilever streeft ernaar dat zijn aanbod van vleesvervangers in 2025 is verdubbeld en werkt aan de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. Ook komen er meer vegetarische soepen in het assortiment. Dat maakte het bedrijf bekend in aanloop van de Nationale Week Zonder Vlees. ANP

Amber in de Klimaatverkenners: duurzame alternatieven voor vlees

Een lekker broodje bal langs de snelweg of een lekker stukje vlees op de barbecue. In de Klimaatverkenners zoeken Nina en Amber uit wat voor duurzame alternatieven er zijn voor vlees. Bekijk de video hieronder.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!