Volgens De Consumentenbond betalen webwinkels vaak te laat of zelfs niet terug bij retournering. De belangenorganisatie heeft tweehonderd webwinkels onderzocht. Ruim een derde van de webwinkels betaalde minimaal één bestelling te laat of niet terug.
Inmiddels is het de zevende keer dat De Consumentenbond het retourbeleid van webshops onderzoekt. Daarbij zijn bij tweehonderd webwinkels drie artikelen besteld, die vervolgens werden teruggestuurd. Een derde betaalde niet op tijd terug of betaalde in zijn geheel niks terug.
Ook werd in een deel van de gevallen de bezorgkosten niet vergoed, terwijl dit wel moet. Zo bevestigt De Consumentenbond. Al met al ging meer dan de helft van de webshops de fout in.
Wanneer om een reactie werd gevraagd, dan kwamen diverse antwoorden terug: drukte door onder andere corona, verhuizingen, bedrijfsovernames, ICT-problemen en nieuw personeel dat niet goed is ingewerkt. Kortom, de webwinkels gaven diverse verklaringen voor het haperende retourbeleid.
Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond, geeft aan dat ze het “enorm teleurstellend” vindt dat de branche niet in staat lijkt te zijn om de regels na te leven. Molenaar doet daarbij een oproep aan de webwinkels om voortaan binnen de juiste termijnen, het juiste bedrag terug te storten aan de consument. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!