Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webwinkeliers krijgen les in regels

22-01-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
toetsenbord_12.jpg
Met de toename van het aantal verkopen via internet en het aantal webshops stijgt ook het aantal klachten van consumenten. De Consumentenautoriteit begint daarom een voorlichtingscampagne om webwinkeliers uit leggen welke regels er gelden en hoe die moeten worden toegepast. Dat maakte de toezichthouder dinsdag bekend.
Meer klachten
Volgens de autoriteit is het aantal klachten en vragen van consumenten vorig jaar met 14 procent toegenomen ten opzichte van 2011. De klachten en vragen gaan vooral over levering en betaling, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen en klachten.
In de campagne, waarbij de website van de Consumentenautoriteit als informatiekanaal centraal staat, wordt vooral aan deze punten aandacht besteed.
9 miljard
In 2011 meldden zich ongeveer 7300 nieuwe webwinkels bij de Kamer van Koophandel. In dat jaar waren er volgens een schatting van brancheorganisatie Thuiswinkel ruim 37.000 webwinkels actief, die goed waren voor een omzet van 9 miljard euro. De omzet in 2012 wordt geschat op 9,8 miljard euro, ruim 10 procent van de detailhandelsomzet.
Volgens de Consumentenautoriteit worden veel webwinkels vanuit huis opgestart en zijn veel nieuwe toetreders vaak slecht op de hoogte van de regels.
Boetes
Als ondernemers zich niet aan de regels houden, kan de Consumentenautoriteit optreden en als uiterste maatregel boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding. De afgelopen jaren zijn al aan een aantal webwinkels hoge boetes opgelegd. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!