Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Webwinkel uit de lucht? Dit zijn je mogelijkheden

21-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1312 keer bekeken
  •  
webshop webwinkel online 1127

Is een website plots uit de lucht, heeft de winkelier zich uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel of lijkt hij/zij met de noorderzon vertrokken? Hoe haal je dan nog je recht als consument? We zetten de opties op een rij.

Schrijft de ondernemer zich uit bij de Kamer van Koophandel, bijvoorbeeld in de hoop om van zijn zaak en/of klanten af te zijn? De nette route is dat de webwinkelier hierover contact opneemt met zijn of haar klanten. Dit gebeurt vaker niet dan wel, helaas.

Aanspraak maken op garantie?

Je hebt het wettelijk recht op garantie op een product. Die moet je krijgen van de winkel, want daar heb je een (koop)overeenkomst mee. Is die van de aardbodem verdwenen, uitgeschreven bij de KvK of failliet verklaard? Vaak verstrekt de fabrikant van een product fabrieksgarantie, maar dit is niet verplicht. Deze moet je zien als iets extra's, naast je wettelijk recht. Fabrikanten kunnen hun eigen garantievoorwaarden hanteren, bijvoorbeeld over de duur. Loop deze na als je er aanspraak op wilt maken.

Ondeugdelijk product?

Gaat je artikel snel kapot, is de winkel failliet of offline en is er geen fabrieksgarantie? Spreek alsnog de fabrikant aan. Als iets snel kapot is, dan wordt dit ook wel 'een ondeugdelijk product' genoemd. Dan heb je volgens de wet recht op een (gratis) reparatie of een nieuw product. Ook als de verwachte levensduur van het product niet is verstreken en jij geen schuld hebt aan de schade, dan kun je nog aanspraak maken op een reparatie of vervangend product.

Koop ontbinden

Heb je bij een winkel wat besteld en betaald, maar sta je letterlijk en figuurlijk voor een dichte deur en krijg je niks geleverd? Stuur alsnog een brief naar de verkoper, waarin je verklaart de koop te ontbinden. Een voorbeeldbrief vind je op de website Consuwijzer.

Juridische stappen

Komt er geen reactie, of worden afspraken niet nagekomen? Schakel dan je rechtsbijstandverzekering in, als je die hebt afgesloten. Je kunt de winkel(eigenaar) in gebreke stellen. Je kunt ook hulp vragen via het Juridisch Loket. Verstuur een brief met de ingebrekestelling aangetekend en bewaar een kopie voor jezelf. Dit kun je gebruiken mocht het tot een zaak voor de kantonrechter komen.

Webwinkel van oplichters?

Blijkt de (web)winkel echt met kwade bedoelingen online te zijn gezet door cybercriminelen? Doe dan aangifte bij de politie van oplichting. Geef de site ook door aan het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. De politie beheert deze website en publiceert regelmatig een lijst van de nieuwste malafide websites waarop consumenten worden getild. Als jij een site doorgeeft, dan help je indirect met het waarschuwen van andere consumenten.

Bronnen: Consuwijzer, Landelijke Meldpunt Internetoplichting, KvK, Juridisch Loket.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor