Website ODR helpt bij problemen met online kopen
15-02-2016
• leestijd 1 minuten
Vandaag lanceert de Europese Commissie een nieuwe website: de Online Dispute Resolution (ODR). Dit digitale platform helpt Europese consumenten om klachten over een online aankoop in Europa goedkoop, uniform en snel op te lossen buiten de rechtspraak om
.
Consumenten kunnen via het
ODR platform
een klacht over een online aankoop in hun eigen taal indienen. Dit platform verwijst de consument door naar een geschillencommissie die de klacht gaat behandelen. De commissie handelt de procedure online en binnen negentig dagen af. Komen de consument en ondernemer er ondanks deze bemiddelingspoging niet uit? Dan kunnen zij alsnog voor de juridische weg kiezen. Maar dit is niet het uitgangspunt.
De ODR heeft als doel het consumentenvertrouwen in Europa te vergroten om grensoverschrijdende aankopen te stimuleren. Daarnaast stimuleert dit platform een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa.
Voor meer informatie, klik
hier
. Europees Consumenten Centrum