Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Webshop misleidt; geen product én geen geld terug

  •  
08-10-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
136 keer bekeken
  •  
laptop online webshop internet 930 520
Lieke van Pel is na de zwangerschap van haar zoon Siem minder tevreden over haar haar. Ze vindt dat het minder dik en gezond is dan voor de bevalling en ze denkt meer gespleten punten te zien. Lieke gaat op Instagram op zoek naar een oplossing en stuit op talloze vlogs en reclames voor vitaminepillen die het haar gezonder maken. Ze is onder de indruk van SugarBearHair-pillen, die het haar weer voller, mooier en langer beloven te maken. Via een webshop die ze via Google vindt, bestelt Lieke begin juli deze Amerikaanse wonderpillen. Daarmee hoopt ze haar coupe binnen de kortste keren weer in topconditie te krijgen.
 
Webshop
Maar Lieke krijgt helaas niet de kans het product uit te proberen. De webshop beautydolls.nl – waar Lieke het product bestelt - ziet er op het eerste gezicht betrouwbaar uit. Maar wie even goed rondkijkt, ziet dat het bedrijf niet is aangesloten bij een branchevereniging. Ook zijn er geen keurmerken afgebeeld op de website. Daar had Lieke in haar enthousiasme niet op gelet. En dat zorgt voor vervelende consequenties.
 
Niet op voorraad

Kort na de bestelling blijkt namelijk dat het product - in tegenstelling tot wat de website beweert – niet voorradig is. Beautydolls laat via een mail weten dat zij niet verwachten de pillen binnen aanzienlijke tijd te kunnen leveren. Teleurgesteld besluit Lieke haar bestelling te annuleren. Daarop belooft de webshop het verschuldigde bedrag van €45 binnen een week terug te storten op haar rekening.
 
Over en weer
Maar dat gebeurt niet. Er gaan weken overheen zonder dat Beautydolls het geld over maakt. Het aangegeven telefoonnummer op de website wordt niet beantwoord en op mails krijgt Lieke halve reacties. Uiteindelijk zegt het bedrijf, ruim twee maanden na de aankoop, dat zij ‘op dit moment niet over de middelen beschikken het geld over te kunnen maken’. Beautydolls zegt het geld hopelijk in de loop van volgende week te kunnen retourneren. Op dat moment is de maat voor Lieke vol. Vurig schrijft zij een mail aan de Belbus waarin ze om hulp vraagt haar geld terug te krijgen.
 
Geen kantoor. Geen gehoor. En geen geld.
Met Siem op de achterbank rijden Lieke en Rutger naar Zaandam: de plek waar het kantoor van Beautydolls is gevestigd. Althans, dat beweert hun website. De waarheid ligt anders: in het kantoorpand weet niemand waar Beautydolls is gevestigd. Uiteindelijk vertelt de beheerder dat het bedrijf zich op dit adres al in tijden niet heeft laten zien. Gelukkig is er nog één laatste troef: de Belbus heeft ook het privéadres van de eigenaar. Dus reist het trio af naar Amsterdam. Ook dit mag niet baten: de deur zit potdicht.
 
ACM
Het gebeurt niet vaak maar het lijkt erop dat de oplossing van dit probleem buiten zicht blijft. Hoe nu verder? Lieke en Rutger bellen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM): een onafhankelijke publieke toezichthouder op het gebied van consumentenrecht. Woordvoerder Murco Mijnlieff zegt de problemen rondom webshops helaas te herkennen. Hij adviseert een klacht in te dienen via Consuwijzer.nl. Wanneer een specifieke webshop veel klachten ontvangt, kan dit leiden tot forse boetes. Lieke neemt het advies van de ACM ter harte: samen met Rutger vult ze direct het klachtenformulier in. Hiermee hoopt ze toekomstige klanten van Beautydolls in ieder geval voor dit soort situaties te behoeden. U bent bij dezen gewaarschuwd!
Hulp nodig?
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail  belbus@vara.nl  of schrijf Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.

Meer over:

beautydolls, haar, belbus
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!