Muziek, een bar en de huur van een feesttent: daarmee heb je de grootste kostenposten van je verenigingsfeest wel gedekt zou je zeggen. Dat is niet het geval als je tent in de gemeente Utrecht staat!
Evert Elsendoorn is de voorzitter van Iduna KPJ de Meern. Dit jaar organiseert de plattelandsvereniging voor de 26e keer een tentfeest. Ze verwachten maximaal 1000 bezoekers. Locatie? Een weiland in De Meern, het terrein van de ouders van één van de 80, bij de vereniging aangesloten, boerenzonen –en dochters.
Evenementenvergunning
Sinds de annexatie van het dorp in 2001 moet de jongerenclub bij het Utrechtse stadhuis een
evenementenvergunning
aanvragen als ze een feestje willen organiseren. Voor die vergunning betalen zij de gemeente Utrecht €738,95. Dat is heel veel meer dan in de buurgemeenten.
Buurgemeenten
In Montfoort kan de vergunning voor zo'n tentfeest voor €26,25 worden afgegeven. De meeste buurgemeenten vragen maar een paar tientjes tot maximaal €300, zoals de gemeenten Bunnik en Nieuwegein. Utrecht staat dus, met stip, op één als de allerduurste plaats in de wijde omgeving.
Grote steden
Ook vergeleken met andere grote steden in Nederland loopt Utrecht uit de pas. In Rotterdam waren Evert en zijn vrienden €186 euro kwijt geweest en in Amsterdam €500. Geen van de tien grootste steden vraagt hetzelfde of meer dan de gemeente Utrecht.
Gratis
Daarnaast hoef je als vrijwilligersorganisatie in sommige gemeenten de leges helemaal niet te betalen wanneer het om niet-commerciële activiteiten gaat, die gericht zijn op de samenleving of op doelgroepen zoals jongeren.
De gehele reactie van de gemeente Utrecht is
hier
te lezen.