Nederland, fietsland. Of is het tegenwoordig Nederland, elektrische fietsland? Niet alleen elektrische fietsen zie je steeds vaker, maar ook vervoersmiddelen als de city car en de fatbike winnen aan populariteit. Maar zijn dit soort voertuigen wel geschikt voor een drukke stad?
Vier moedige chauffeurs gaan voor ons de strijd aan en racen dwars door Amsterdam. Ieder met een ander elektrisch voertuig: we hebben een city car, een elektrische bakfiets, een elektrische step en een fatbike.
We testen de snelheid en wendbaarheid van de voertuigen, maar bijvoorbeeld ook de comfort en weersbestendigheid en hoe makkelijk je er spullen mee vervoerd.
Kandidaat Selma rijdt in een city car. Dit is een elektrisch brommobiel op vier wielen, ook wel een 45 km auto genoemd. Omdat deze city car geen gehandicaptenwagen is moet ze zich aan de verkeersregels voor auto’s houden (met uitzondering van wegen waar 80 km/u of hoger gereden wordt). Ze mag er dus niet mee op het fietspad.
Rida rijdt op een fatbike, dit is een elektrische fiets met extra dikke banden. Hiermee volgt hij de normale verkeersregels voor fietsers. Datzelfde geldt voor Raïsha, die op de elektrische bakfiets rijdt.
Tot slot rijdt deelneemster Roos op een elektrische step. De meeste e-steps zijn verboden op de openbare weg. Roos rijdt echter op een variant met trapondersteuning, die wel de weg op mag. De maximumsnelheid voor zowel de fatbike, e-bakfiets en e-step is 25 km/u.
De kandidaten leggen een parcours door Amsterdam af. Deze gaat vanaf de NDSM-werf in Amsterdam-Noord met de pont naar het centrum van de stad. Vervolgens krijgen ze te maken met drukke straten vol toeristen, tegenliggers, ladende en lossende vrachtwagens, smalle steegjes en andere obstakels. Om de race nog een extra uitdaging te geven krijgen alle kandidaten een taart mee die ze zo netjes mogelijk over de finish moeten krijgen.
Benieuwd hoe dit afloopt? Kijk dan het item.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!