Verzekeringsfraude, het klinkt heel groots. Maar ook iets kleins valt hier al onder, bijvoorbeeld als jij je telefoon in het toilet laat vallen en dat vervolgens declareert als schade als gevolg van een lekkage. Het zal je wellicht niet verbazen dat er elk jaar door klanten voor miljoenen euro’s wordt gefraudeerd met verzekeringen. Zo ontdekten verzekeraars in 2020 ongeveer 13.000 gevallen van fraude. Dat is goed voor een totale waarde van 88 miljoen euro. Aan wat voor fraudes moet je dan denken? En wat gebeurt er als de verzekeraar je betrapt?
66 procent van de ontdekte fraudes vindt plaats tijdens het afsluiten van een verzekering. Als je een verzekering afsluit stelt de verzekeraar je namelijk een aantal vragen, bijvoorbeeld over schades die je in het verleden hebt gehad, of je een strafblad hebt enzovoorts. Bij je aanvraag controleren verzekeraars in hun eigen, maar ook in externe systemen je gegevens. Hierdoor komt het al snel aan het licht als je de vragen niet eerlijk hebt beantwoord.
Een andere vorm van fraude zijn ouders die de auto van hun kind op hun eigen naam verzekeren. Een kind dat net een rijbewijs heeft en nog geen schadevrije jaren, betaalt immers de hoofdprijs voor een verzekering op zijn of haar eigen naam. Een verzekering op naam van de ouder is dan een stuk goedkoper. Maar als je niet doorgeeft aan de verzekeraar dat je kind regelmatig in de auto rijdt, is dat ook verzekeringsfraude, met alle gevolgen van dien.
Na autoverzekeringen, wordt volgens het Centrum Bestrijdingsverzekeringscriminaliteit, het meest gefraudeerd met inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekeringen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een vriend die aanbiedt om tegen zijn aansprakelijkheidsverzekering te zeggen dat hij je tablet heeft laten vallen wanneer je dat eigenlijk zelf hebt gedaan. Veel inboedelverzekeringen vergoeden het namelijk niet als je zelf je elektronica laat vallen.
En hoe onschuldig het voorbeeld met de mobiele telefoon of tablet misschien ook klinkt, je kunt jezelf er flink mee in de problemen brengen. Als de verzekeraar bij een schade ontdekt dat je hebt gelogen of belangrijke informatie niet hebt verteld, zal deze de schade niet vergoeden. Maar veel erger nog: de verzekeraar zet na een ontdekking van fraude een melding in het systeem van de Stichting CIS. Alle verzekeraars hebben hier toegang toe en kunnen zien dat er een waarschuwing bij je naam staat.
Omdat de waarschuwing meestal acht jaar blijft staan, zul je dus vaak de komende acht jaar geen nieuwe schadeverzekeringen kunnen afsluiten.
Mensen die door een fraudemelding bij alle verzekeraars worden geweigerd, kunnen voor een autoverzekering, brandverzekering voor de woning of een inboedelverzekering alleen nog terecht bij De Vereende. Je betaalt bij die verzekeraar wel een flink hogere premie en moet de premie bij afsluiten in één keer een paar maanden vooruitbetalen.
Kortom: al lijkt een klein leugentje tegen je verzekeraar nog zo onschuldig, je kunt er beter niet aan beginnen. Zelfs als de verzekeraar de fraude niet ontdekt, benadeel je indirect jezelf en alle anderen die dezelfde verzekering nodig hebben. Hoe meer geld een verzekeraar immers kwijt is aan onterechte claims, hoe hoger de premie van de verzekering wordt.
Door: Amanda Bulthuis - Dossier Verzekeren
Heb jij nou een vraag over verzekeringen of een ander consumentenonderwerp? Stel deze dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie!
Meepraten over verzekeringsfraude kan onder deze pagina.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!