Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Wat doen coronareclames met de consument?
23-04-2020
•
leestijd 3 minuten
•
116 keer bekeken
•
Tegenwoordig kun je niet meer om het coronavirus heen. Het is het onderwerp van gesprek in talkshows en het nieuws. Maar waarom zie je het nu ook zoveel in reclames en advertenties? En hoe word jij hierdoor als consument beïnvloed?
Reclames en advertenties
Bedrijven en organisaties maken massaal gebruik van deze coronacrisis om zichzelf op de kaart te zetten. De vraag is niet snel waarom ze dat doen, maar of ze nog wel ‘normale advertenties kunnen maken. Je hoeft maar even naar een reclameblok op een willekeurige zender te kijken of je wordt geconfronteerd met het coronavirus. Bedrijven kunnen volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels geen kant op. “Door het niet benoemen van de huidige situatie, kun je als ondernemer uit de toon vallen”, legt hij uit. “Je kunt je als consument afvragen of een bedrijf dat het coronavirus niet benoemt of naar hint de huidige crisissituatie wel serieus neemt. Per slot van rekening is het iets wat ons allemaal raakt.”
Het niet benoemen van het virus of de huidige coronamaatregelen lijkt geen optie te zijn. Als wij als consument ‘coronamoe’ zijn, is het niet slim om het niet te benoemen. “Ook dan moet je er aandacht aan besteden en aangeven dat we dat virus inmiddels wel zat zijn. Als je niet erkent wat er speelt, kan dat als kort door de bocht gezien worden en dat laat een negatieve indruk achter bij de consument.”
Reclames gericht op sympathie en empathie
Maar wat doen zulke coronareclames met ons? “Bedrijven doen een beroep op de sympathie van de consument”, vertelt Wessels. “Een supermarkt kan begrijpen dat je het nu moeilijk hebt en dat je bang bent om naar buiten te gaan. Dan tonen ze sympathie. Het tonen van empathie heeft daarentegen nog meer effect. Een supermarkt probeert mee te denken met de consument en een alternatief aan te bieden om de situatie te verlichten. Ze laten dan zien dat ze begrijpen wat jij voelt en dat ze je willen helpen.”
Het is goed om bij dergelijke reclames te letten op signalen of bedrijven zichzelf juist proberen op te trekken aan de coronacrisis. “Als je merkt dat bedrijven hun naam graag willen koppelen aan een corona-gerelateerde oplossing, dan is dat een signaal dat de oplossing misschien toch niet zo’n goed idee is. Ze willen er duidelijk een slaatje uit slaan. Bedrijven kunnen ook iets doen zonder dat ze er een hele campagne achter zetten om meer aandacht te trekken. Zo maakt Bavaria nu ook handgel, maar brachten ze dat niet met toeters en bellen naar buiten. Ondernemers die er duidelijk van willen profiteren, zullen zichzelf niet erg populair maken.”
Wat je ook vaker ziet, zijn tv-spotjes van overkoepelende organisaties als de schoonmaakbranche of de bouwmarktsector. Samenwerken wekt bij de consument een positief effect op, weet Wessels. “Je merknaam opzijzetten en samen met anderen een positief of hoopvol bericht naar buiten brengen, laat wederom zien dat bedrijven meedenken en meevoelen. Ook hier geldt weer de regel dat als je als enige ondernemer uit jouw sector hier niet aan meedoet, je buiten de boot valt.”
Te mooi om waar te zijn
Dan zijn er ook nog advertenties van bedrijven die corona-gerelateerde producten aanbieden als coronatesten of mondkapjes. Oplichters maken gretig gebruik van de coronacrisis om dit soort reclame te verspreiden met dergelijke aanbiedingen. Onder andere het RIVM benadrukt dat de betrouwbaarheid van dat soort tests valt te betwisten en ook Kassa kaartte dit aan in de uitzending van 18 april. De politie liet eerder al weten dat er meerdere websites op de lijst van malafide handelspartijen zijn gezet, te vinden op hun website.
Als je online iets wilt bestellen en je twijfelt over de echtheid van de webshops, check dan even het artikel van Kassa over hoe je malafide webshops kunt herkennen.
Blijven refereren
Als we de coronacrisis hebben overleefd, betekent dat niet dat bedrijven en organisaties de normale zaken kunnen voortzetten. Ook dan zijn we nog niet helemaal vrij van coronareclames. “Ik denk dat je als bedrijf zelfs na de crisis nog wilt refereren aan het virus. Denk hierbij aan teksten als ‘wij waren er in tijden van crisis voor je, maar nu nog steeds’. Je moet kunnen verklaren waarom alles nu weer is zoals het was.”
Ben jij coronamoe? Dan hebben we slecht nieuws: het zal nog wel even duren voordat wij als consument weer naar coronavrije reclames kunnen kijken. Hoe lang het nog duurt voordat het woordje ‘coronavirus’ verdwijnt uit de advertenties, durft Wessels niet te zeggen. Zo snel als de coronareclames uit de grond gestampt werden, kunnen ze ook weer verdwijnen.