Je laat een reparateur langskomen, omdat er bij je thuis een klus gedaan moet worden. Je wasmachine is stuk gegaan, je dak lekt of er is bijvoorbeeld onderhoud nodig aan je cv-ketel. Vaak word je dan geconfronteerd met voorrijkosten. Wanneer mogen deze in rekening worden gebracht en wanneer niet? Wij zetten de regels hiervoor op een rij.
De timmerman, loodgieter, aannemer, elektricien of klusjesman…. Als je ze nodig hebt, komen ze bij je langs om je problemen te verhelpen en je van advies te voorzien. Om bij je huis te komen, maken ze de nodige kilometers. Naast de kosten van de klus kun je daarom ook te maken krijgen met een extra kostenpost: de voorrijkosten.
Vooraf duidelijkheid over bijkomende kosten
De reis- of voorrijkosten die een vakman maakt, mag hij of zij in rekening brengen. Er zijn echter wel wettelijke regels die aangehouden moeten worden. Een ondernemer moet naast de prijs voor de geleverde klus ook de bijkomende kosten, zoals voorrijkosten, installatiekosten en administratiekosten, vóóraf kenbaar maken aan jou als klant.
Onder protest betalen
Word je achteraf met een extra kostenpost geconfronteerd, zoals de voorrijkosten? Dan heeft de ondernemer niet voldaan aan de wettelijke eis om bijkomende kosten vooraf kenbaar te maken. Je kunt in zo’n geval ervoor kiezen om ‘onder protest’ te betalen. Op de orderbon of afleverbon maak je kenbaar de voorrijkosten niet te zullen voldoen; de rest van de rekening wel. Beroep je hierbij op de wet en geef aan dat de bijkomende kosten niet vooraf aan jou duidelijk zijn gemaakt.
Heb je de volledige rekening al betaald? Vraag de niet vooraf kenbaar gemaakte bijkomende (voorrij)kosten terug. Werkt een ondernemer hier niet aan mee? Dan kun je gebruik maken van deze voorbeeldbrief op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarin schrijf je dat je onterecht in rekening gemaakte kosten graag teruggestort wilt hebben op je rekening.
Tip: om helderheid te krijgen, kun je als je een vakman aan huis nodig hebt zelf vooraf vragen of je rekening moet houden met bijkomende kosten en hoe hoog die zijn.
Stuk onder wettelijke garantie? Dan betaal je geen voorrijkosten
Gaat een product eerder stuk gaat dan je mag verwachten en is dit niet je eigen schuld? In dat geval heb je volgens de wet recht op een gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Er is dan sprake van een ondeugdelijk product dat onder de ‘wettelijke garantie’ valt.
Let wel: voor deze wettelijke garantie moet je niet bij de fabrikant zijn maar bij de verkoper. Stuurt die een vakman langs om je ondeugdelijke product te repareren of vervangen? Dan hoef je geen voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Krijg je niettemin een rekening hiervoor gepresenteerd? Beroep je op de wettelijke garantie en geef aan dat je niet betaalt of je geld terug wilt als je de rekening al hebt voldaan.
Hoe de voorrijkosten worden opgemaakt, is aan de ondernemer. Die kan een vaste prijs hanteren voor iedere klant, een prijs vragen op basis van afstand – bijvoorbeeld binnen een straal van 20 kilometer bijvoorbeeld 30 euro en daarbuiten een hoger bedrag – of een prijs per afgelegde kilometer rekenen. Hoe het ook tot stand komt: voor jou als klant moet vooraf helder zijn op welk bedrag je mag rekenen voor de voorrijkosten.