Twee jaar geleden hebben supermarkten hun handtekening gezet onder een klimaatakkoord waarin beloofd werd om consumenten minder te verleiden tot het kopen van vlees. Nu concludeert Wakker Dier dat het aantal prijsstunts met vlees dit jaar een record heeft bereikt. Belofte verbroken, vindt de dierenwelzijnsorganisatie.
In recent marktonderzoek heeft stichting Wakker Dier diverse supermarkten onderzocht. Hierbij is gekeken naar het aantal prijsaanbiedingen voor vleesproducten; ook wel vleesstunts genoemd. Wakker Dier concludeerde dat niet eerder het aantal vleesstunts zo snel toenam als nu. “Het is eigenlijk gênant. Mensen doen hun best om minder vlees te eten en supers werken dat tegen”, vertelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
‘Grootste stunters zijn Aldi en Hoogvliet’
Uit het onderzoek blijkt dat alle onderzochte supermarkten een stijging laten zien in het aantal vleesstunts. Toch zijn er ook uitschieters die de kroon spannen: het aandeel vleesstunts was het hoogst bij supermarktketens Aldi en Hoogvliet. Zo steeg bij Hoogvliet het aantal aanbiedingen met 42 procent en bij Aldi lag dit percentage zelfs op 71 procent.
Vooral opvallend is dat de supermarkten twee jaar geleden hun handtekening hebben gezet onder een akkoord waarin werd beloofd dat het aantal prijsstunts met vleeswaren zou afnemen. Desondanks blijkt dat dit jaar 10,172 vleesaanbiedingen zijn gedaan tegenover 8.270 in 2019; het jaar waarin het akkoord werd gesloten. Een stijging van 23 procent dus, aldus Wakker Dier.
‘Extra pijnlijk’
Hilhorst benadrukt dat deze uitkomst aangeeft dat supermarkten hun beloftes verbreken en dat dit extra pijnlijk is in een jaar waarin Nederland rechtstreeks te maken heeft gehad met klimaatverandering, daarbij verwijzend naar de overstromingen in Limburg.
Wakker Dier blijft elk jaar de twaalf grootste supermarktketens van Nederland volgen om inzichtelijk te houden hoeveel vleesaanbiedingen worden gedaan.