Wakker Dier: Jumbo en Lidl stunten het vaakst met kiloknallers
01-02-2021
•
leestijd 1 minuten
•
577 keer bekeken
•
De supermarkten Jumbo en Lidl adverteren het vaakst met 'kiloknallers.' Dat zegt Wakker Dier op basis van de eigen 'Kiloknaller Monitor' onder de twaalf grootste supermarktketens van Nederland.
De Jumbo (64 procent van de vleesaanbiedingen zonder welzijnskeurmerk) en Lidl (62,5 procent zonder keurmerk) zijn in de ogen van de dierenwelzijnsorganisatie. "kampioen kiloknallen. Dat is geen titel om trots op te zijn, aldus Wakker Dier.
Vraag naar 'leedvlees' opgedreven
Het aantal aanbiedingen van vleesproducten zonder dierenwelzijnskeurmerk in supermarkten is vorig jaar niet afgenomen, blijkt uit de 'Kiloknaller Monitor.' Wakker Dier houdt ieder jaar de aanbiedingen van vlees bij supermarktketens bij. De laatste zes jaar nam het aandeel aanbiedingen zonder keurmerk, zoals Beter Leven of EKO, geleidelijk af. Tot 2020, zegt Wakker Dier. "Kiloknallen drijft de vraag naar dit leedvlees verder op. Het is tijd dat supermarkten hun klanten juist verleiden tot diervriendelijkere keuzes."
Plus overlegde de beste cijfers, bij 37 procent van de vleesstunts ontbrak een dierenwelzijnskeurmerk. "Plus geeft het goede voorbeeld en laat zien dat extreem kiloknallen echt niet nodig is." ANP/Wakker DIer