Wakker Dier begint maandag met een radiocampagne tegen zogeheten sloopmelk. In de spotjes stelt de dierenwelzijnsorganisatie dat populaire producten van zuivelfabrikanten FrieslandCampina, Danone en Arla Foods gemaakt worden van melk van koeien die zijn doorgefokt om meer melk te produceren dan goed voor ze is. "Circa 90 procent van de zuivel in de schappen in de supermarkt is sloopmelk."
De term 'sloopmelk' wordt gebruikt om melk aan te duiden van koeien die "doorgefokt zijn om meer melk te geven dan goed voor ze is." Mede als gevolg daarvan produceert de gemiddelde koe in Nederland jaarlijks 9000 liter melk.
Wakker Dier: "Vaak leven de dieren onder slechte omstandigheden, in stallen met bijvoorbeeld betonnen vloeren, krappe ligplekken en weinig leefruimte. De meeste melkkoeien leiden een slopend leven voor goedkope zuivel. Dat moet stoppen."
Leonie Vestering van Wakker Dier: "Ook bekende producten zoals Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker worden gemaakt met sloopmelk. Je mag beter verwachten van deze A-merken."
Een groot deel van de A-merken in het schap zijn van drie grote zuivelaars, zo stelt Wakker Dier. Dat zijn de bedrijven FrieslandCampina, Arla Foods en Danone. Zij kopen melk direct van de boer en kunnen voorwaarden stellen aan de leefomstandigheden van de koeien. Vestering: "Deze bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Het leven en het leed van de melkkoe ligt in hun handen."
Wakker Dier wil dat zuivelproducten minimaal voldoen aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO). Beide keurmerken leggen de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en in betere omstandigheden leven.
Volgens Wakker Dier heeft op dit moment minder dan 10 procent van de zuivelproducten in de supermarkten een van deze keurmerken.
Bron: Wakker Dier
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!