Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wakker Dier boos over toename zalmreclame

29-05-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
zalm 930x520
Het aantal tv-reclames van supermarkten voor kweekzalm is in de afgelopen driekwart jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, stelde Wakker Dier vast. De dierenwelzijnsorganisatie is boos: ,,Kweekzalmen leiden een afschuwelijk leven.''
Extra reclame
Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Coop deden mee aan de extra reclame, aldus Wakker Dier, dat zich beroept op gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert.
Agressief en depressief
Kweekzalm in Nederlandse supermarkten komt vooral uit Noorwegen. ,,Kweekzalmen leven daar met honderdduizenden soortgenoten opgepropt in grote kooien in een fjord. Ze leven dicht op elkaar en worden daardoor vaak agressief en depressief.''
Zeeluizen
Noorse kwekerijen kampen al jarenlang met zeeluizen. ,,Deze parasieten grazen als een grasmaaier over de zalm heen en strippen zo huid, vlees en bloed van de levende zalm af. De luizen kruipen ook in de kieuwen waardoor ademhalen moeilijker wordt. De zalm heeft pijn en kan ziek worden en doodgaan'', legt Wakker Dier uit. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!