Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telefonische wachttijd huisartsenpost is vaak veel te lang

26-04-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
948 keer bekeken
  •  
20220217_huisartsen_verzuim

De wachttijd om een huisartsenpost te bellen is vaak veel te lang, schrijft EenVandaag. Je moet eigenlijk binnen 10 minuten iemand te pakken kunnen krijgen, zo luidt de norm. Toch staan bellers vaak nog meer dan een half uur in de wacht.

De huisartsenpost is voor dringende gevallen, wanneer je reguliere huisarts niet open is. Zo kun je als je op zo'n moment zorg nodig hebt alsnog terecht bij een huisarts. 

Wachttijd ver boven de norm

In het Kwaliteitskader Spoedzorgketen staat dat een norm beschreven. Hierin staat dat driekwart van de telefoontjes binnen twee minuten zouden moeten worden beantwoord. Bij het resterende deel moet er binnen tien minuten worden opgenomen.

Steekproef wachttijden

EenVandaag deed een steekproef voor de wachttijden bij twintig huisartsenposten. De twintig posten werden op drie verschillende momenten in de week gebeld. In totaal werden er van de zestig gepleegde telefoontjes, maar zes binnen twee minuten opgenomen. 

Opgehangen na lang wachten

Bij tien van de zestig telefoontjes duurde de wachttijd langer dan een half uur. Bij sommigen was dit zelfs boven de vijftig minuten. Ook hing een huisartsenpost zelfs op na ruim veertig minuten in de wachtrij te hebben gestaan. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!