Zowel Koninklijke Peijnenburg B.V. – bekend van de ontbijtkoeken – als Karvan Cévitam – bekend van de limonadesiropen – waarschuwen voor de mogelijke aanwezigheid van plastic in enkele producten uit het assortiment. In dit artikel lees je om welke producten het gaat én wat je kunt doen.
Laten we beginnen met de ontbijtkoeken van Koninklijke Peijnenburg B.V.
Peijnenburg waarschuwt voor de mogelijke aanwezigheid van plastic in twee varianten van de glutenvrije ontbijtkoek. Deze glutenvrije ontbijtkoeken waren vanaf dinsdag 14 februari mogelijk te koop bij Albert Heijn, PLUS, Hoogvliet en Picnic.
Het gaat om de volgende producten met deze specifieke houdbaarheidsdata:
Peijnenburg ontbijtkoek glutenvrij (houdbaarheidsdatum 20-04-2023)
EAN-code 8710397281556
Verkocht bij Albert Heijn, PLUS, Hoogvliet en Picnic
Peijnenburg ontbijtkoek glutenvrij parelkandij (houdbaarheidsdatum 04-05-2023)
EAN-code 8710397131646
Verkocht bij Albert Heijn
De fabrikant zegt hierover het volgende: "Voor de productie van glutenvrije ontbijtkoek wordt maiszetmeel gebruikt. Onze leverancier heeft ons laten weten dat in de geleverde maïszetmeel mogelijk harde stukjes plastic zitten. Hierdoor kan de glutenvrije ontbijtkoek mogelijk harde stukjes plastic bevatten."
Peijnenburg vervolgt: "Wij willen geen enkel risico nemen. Uit voorzorg roepen wij mensen op de glutenvrij ontbijtkoek met bovenstaande houdbaarheidsdata niet op te eten en weg te gooien. Alle andere producten van Peijnenburg voldoen aan onze kwaliteitscriteria. Die bevatten geen maïszetmeel.
Peijnenburg laat weten dat klanten hun geld terug kunnen krijgen, indien ze in het bezit zijn van één of meer van deze ontbijtkoeken: "Heeft u de glutenvrije ontbijtkoek van de vermelde houdbaarheidsdata in huis? Dan krijgt u uw geld terug. Stuur een e-mail met uw naam, rekeningnummer en een foto van de verpakking, houdbaarheidsdatum en streepjescode naar info@peijnenburg.nl. Wij maken het aankoopbedrag zo snel mogelijk over."
Producent Karvan Cévitam waarschuwt klanten voor de mogelijke aanwezigheid van folie in een aantal flessen limonadesiroop uit het assortiment.
"Wij hebben bij een zeer beperkt aantal bussen geconstateerd dat er stukjes van het beschermlaagje aan de binnenzijde van de busverpakking zouden kunnen losraken. Een stukje van dit folielaagje zou in uw drank terecht kunnen komen. Dit folielaagje is food grade (goedgekeurd voor gebruik in verpakkingen voor voeding), echter willen wij geen enkel risico nemen, want kwaliteit staat bij ons altijd voorop."
Karvan Cévitam haalt uit voorzorg alle Karvan Cévitam 600ml busverpakkingen Original en 0% Toegevoegde suikers terug uit alle Nederlandse supermarkten. Het betreft verpakkingen met houdbaarheidsdatum (THT) t/m September of December 2023.
Hieronder noemen we om welke specifieke varianten het gaat.
Het gaat om onderstaande bussen met houdbaarheidsdatum januari - december 2023:
Karvan Cévitam Original Sinaasappel 600ml
Karvan Cévitam Original Bosvruchten 600 ml
Karvan Cévitam Original Cassis 600 ml
Karvan Cévitam Original Grenadine 600 ml
Karvan Cévitam Original Framboos 600 ml
Karvan Cévitam Original Aardbei 600 ml
Daarnaast gaat het om onderstaande bussen met houdbaarheidsdatum januari - september 2023:
Alle Karvan Cevitam 0% Suiker Toegevoegd 600 ml varianten
Karvan Cévitam Original Ice Tea Peach 600 ml
Karvan Cévitam Original Citroen 600 ml
Karvan Cévitam Original Tropical 600 ml
Karvan Cévitam Original Multivruchten 600 ml
De fabrikant laat verder nog weten: "Alle overige producten van Karvan Cévitam Original en 0% Toegevoegde suikers met een andere houdbaarheidsdatum en alle Signature Blends (alle houdbaarheidsdata) en Karvan Cévitam GO (alle houdbaarheidsdata) voldoen aan alle kwaliteitseisen en zijn geschikt voor consumptie."
Heb jij één of meer van dit soort bussen in huis? Dan kun je je geld terugkrijgen. Daarover zegt Karvan Cévitam het volgende:
"Heeft u onlangs een van de bovenstaande producten met bovengenoemde houdbaarheidsdatum gekocht, dan verzoeken wij u om dit product niet te consumeren en contact met ons op te nemen via consumentenservice@karvancevitam.nl. Doe dit a.u.b. onder vermelding van uw voor- en achternaam, een duidelijke foto van de dop van de fles met daarop de THT en batchcode en uw IBAN bankgegevens. Dan zullen wij de compensatie verder met u afhandelen. Ook voor andere vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice."
Bron: Karvan Cévitam, Koninklijke Peijnenburg B.V., Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!