Het lijkt de oplossing voor het stikstofprobleem: elektrisch rijden. Volledig elektrisch rijden zorgt namelijk voor ongeveer 70 procent minder CO2-uitstoot dan de benzineauto. Maar hoe zit het precies met de accu van een elektrische auto? Wat weten we hier eigenlijk van?
Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Zo is de uitstoot veel lager, en ook is de batterijduur langer dan gedacht. Goed nieuws, zou je denken, maar toch vragen wij ons nog één ding af: zijn deze accu's eigenlijk wel te recyclen? Of stuiten we straks op een heel nieuw probleem: de spreekwoordelijke 'groene afvalberg'? Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven legt het aan ons uit.
"De voorspelling is dat de lithium-ion accu van een elektrische auto langer meegaat dan de auto zelf", zegt Steinbuch. "De metingen van de huidige generatie auto's laat zien dat je met de levensduur van zo'n accu ten minste 500.000 kilometer kan rijden."
De hoogleraar legt uit dat mensen er gemiddeld twintig jaar over doen om deze afstand te behalen. Dit betekent dus ook dat het afvalprobleem van de batterijen pas over circa twee decennia zal gaan toenemen.
De lithium-ion accu heeft zijn 'levensduur' voor de auto bereikt als de accu over minstens 20 procent minder capaciteit beschikt dan in originele staat. Dit wordt 'einde levensduur' genoemd, oftewel, de auto kan dan niet meer 'zo goed functioneren als in originele staat'. Dit betekent dus niet dat de accu daadwerkelijk leeg is.
De accu, die dus misschien nog wel 80 procent van zijn capaciteit heeft, kan dan worden hergebruikt. Deze kunnen worden ingezet als stationaire batterijen voor windmolenparken of snellaadsstations voor elektrische auto's. Het is dan niet belangrijk hoeveel capaciteit de accu's nog bevatten.
Het voordeel is dat er op dit moment nog weinig van dit soort stationaire accu's zijn. Steinbuch verwacht dan ook dat de vraag alleen maar groter zal worden. “Er is de komende jaren meer behoefte aan stationaire batterijen dan dat er überhaupt in de tweedehands markt zijn."
Mocht de kwaliteit te slecht zijn voor een 'second life', oftewel te worden hergebruikt, kan de accu voor 98 procent worden gerecycled. "De accu wordt dan helemaal uit elkaar gepulkt in allemaal losse, recyclebare stukjes materiaal."
Veel recyclingbedrijven zijn bezig met manieren om de lithium-ion accu zo goed en efficiënt mogelijk te recyclen. De stoffen die in de accu zitten, zijn namelijk van hoge waarde. Het gaat voornamelijk om lithium, nikkel en kobalt. Deze materialen zijn schaars en lastig te winnen. Dit maakt het aantrekkelijk om de accu's op de juiste wijze te willen recyclen.
Ook zegt Steinbuch dat er nu nieuwe batterijen zonder kobalt in de maak zijn. En er wordt gewerkt aan een variant zonder nikkel.
'Hoewel het produceren van een accu vaak niet heel duurzaam is, stoot je na 40.000 kilometer rijden al minder CO2 uit gedurende de hele levenscyclus. Vanaf dat moment win je netto CO2 voor elk jaar en voor elke kilometer die je rijdt”, zegt Steinbuch.
"Maar dat is de huidige status met de huidige grijze energie van het net. Als er over tien jaar meer gebruik wordt gemaakt van wind- of zonne-energie, wordt het plaatje alleen maar gunstiger."
Bron: TU Eindhoven, OneWorld
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!