Met de hoeveelheid aan pakketten die tegenwoordig wordt bezorgd, gebeurt het regelmatig dat een pakket is afgeleverd, maar de ontvanger deze niet kan vinden. Bij PostNL is het vanaf nu mogelijk om contact op te nemen met de bezorger om duidelijkheid te krijgen over waar je pakket is. Tot nu toe moest je hiervoor contact opnemen met de klantenservice van PostNL.
Om sneller klanten te kunnen informeren en de klantenservice te ontlasten heeft PostNL ‘navraag doen bij de bezorger’ gelanceerd. Met deze functie kun je bij de chauffeur van je pakket informatie opvragen over je pakket.
Het contact opnemen met de bezorger gaat via chatbot Daan. Hier geef je je gegevens door, zodat PostNL weet om welk pakket het gaat. De chatbot controleert deze gegevens in het systeem.
Dit wordt vervolgens via de chatbot doorgespeeld naar jouw pakketbezorger. De bezorger ontvangt direct een melding op de handscanner. Hij of zij heeft dan de keuze uit een aantal voorgeprogrammeerde antwoorden. Hiermee wil PostNL de bezorgers zo min mogelijk belasten met deze verandering.
Binnen twee uur krijg je van PostNL een e-mail met de reactie van de bezorger. Als dit niet lukt, word je hierover gebeld. Als de bezorger al klaar is met de bezorgronde neemt de klantenservice het over.
Als het pakket toch niet is waar het volgens de bezorger zou moeten zijn, raadt PostNL aan om nog twee dagen te wachten totdat je weer contact opneemt. Meestal komt de bezorgdienst het pakket alsnog bezorgen.
Is het pakket er daarna nog niet? Vraag dan de afzender om contact op te nemen met PostNL. De regels schrijven voor dat als een pakket echt kwijt is, je de webwinkel moet aanspreken. Die moet dan voor een oplossing zorgen.
Lees meer over zoekgeraakte pakketjes in dit Kassa-artikel:
Bronnen: PostNL, Bright
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!