Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VZ: UMC's sluiten aan bij Kwaliteitsvenster

12-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ziekenhuisgang_verpleger_18.jpg
Vandaag publiceren de 8 universitair medische centra in Nederland hun Kwaliteitsvenster. De umc's volgen nadat de algemene ziekenhuizen vorig jaar hun Kwaliteitsvenster openbaar maakten. Hiermee geven de ziekenhuizen hun patiënten in één oogopslag betrouwbare informatie over de ziekenhuisbrede kwaliteit van zorg.
Kwaliteitsvenster
NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy: 'Dat de umc's nu ook aangesloten zijn, is een goede ontwikkeling. Hoe meer eenduidige en laagdrempelige kwaliteitsinformatie voor de patiënt, hoe beter.' Guy Peeters, voorzitter van de NFU, vult aan: 'Omdat umc's zorg verlenen die in veel gevallen complex van aard is, hebben wij goed onderzocht of de thema's van het Kwaliteitsvenster ook te gebruiken zijn voor umc's. We vinden dat dit inderdaad zo is.'
Patiëntvriendelijke manier
Het Kwaliteitsvenster maakt voor het eerst op een patiëntvriendelijke manier de kwaliteit van 10 zinvolle ziekenhuisbrede thema's zichtbaar. Het venster staat op alle websites van de Nederlandse ziekenhuizen en op www.nvz-kwaliteitsvenster.nl.
10 thema's
Sinds mei 2014 kunnen patiënten in heel Nederland op dezelfde manier informatie over bijvoorbeeld risicovolle operaties, infecties, sterftecijfers en patiëntervaringen opvragen. Het Kwaliteitsvenster bestaat uit '10 online kaarten'. Als de patiënt bijvoorbeeld op de kaart 'infecties' klikt, verschijnt de prestatie van het ziekenhuis op het gebied van infectiepreventie. Nog belangrijker is dat de patiënt ook informatie krijgt over de betekenis van de kwaliteitsinformatie en de context ervan. Hoe scoort het ziekenhuis bijvoorbeeld ten opzichte van het landelijk gemiddelde of ten opzichte van vorig jaar? En hoe verklaart een ziekenhuis bijvoorbeeld een minder goed resultaat en wat doet het er eventueel aan om het resultaat te verbeteren?
Betrokkenheid patiënten
Bij de keuze van de tien indicatoren zijn de NPCF, cliëntenraden/patiënten, ziekenhuisbestuurders, kwaliteitsadviseurs en het bureau SiRM betrokken geweest.
De 10 kwaliteitsindicatoren op een rij zijn patiëntervaringen, wachttijden, risicovolle operaties, controle medicijnen, werk van artsen, pijnscore, keurmerken, sterftecijfers, infecties, tevredenheid van medewerkers.
Bezoekcijfers
Vanaf de lancering tot vandaag zijn de Kwaliteitsvensters van algemene ziekenhuizen maar liefst 160.000 keer bekeken in totaal. De hoge bezoekcijfers zijn een mooie prestatie. Het geeft aan dat het voldoet aan de behoefte dat patiënten snel op hoofdlijnen de kwaliteit van een ziekenhuis willen bekijken.
Toekomst
Ook zijn er plannen om straks kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme te ontwikkelen, met een focus op uitkomstindicatoren. Daarmee krijgt de patiënt meer inzicht in de kwaliteit van zorg die voor zijn aandoening of ziekte nodig is. In die fase neemt de NVZ ook indicatoren op die ook door andere partijen, zoals zorgverzekeraars, al gebruikt worden.
De NVZ ontwikkelt momenteel met Revalidatie Nederland (RN) een specifiek venster voor revalidatie-instellingen en, voor zover mogelijk, revalidatie-afdelingen van ziekenhuizen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!