De plaatselijke VVV's zullen de komende jaren steeds vaker de vorm krijgen van een agentschap of een informatiezuil. Het aantal winkels neemt langzaam af. Dat meldt een woordvoerder van koepelorganisatie VVV Nederland woensdag.
,,De VVV verdwijnt niet, maar verandert'', vat de zegsman de situatie samen. ,,Vroeger was het zo dat in vrijwel elk dorp een vestiging van de VVV zat. Dat kan nu niet meer altijd.''
Buitengebieden
Volgens de woordvoerder komen vooral buiten de stedelijke gebieden VVV-winkels in de problemen. Dat komt onder meer doordat er wordt gekort op gemeentelijke subsidies. Ook zijn de opbrengsten van de winkel in kleine gemeenschappen vaak onvoldoende. Daarnaast zoeken veel toeristen informatie op internet en is een kantoor dus niet meer altijd nodig.
Tegelijkertijd is de formule van de VVV volgens de woordvoerder nog altijd succesvol. ,,Veel vestigingen hadden vorig jaar een recordaantal bezoekers'', zegt de woordvoerder.
125 jaar oud
De VVV telt momenteel 200 kantoren en 238 agentschappen. Daarnaast zijn er op tientallen toeristische plekken informatiezuilen geplaatst. De VVV ontstond ruim 125 jaar geleden. De lokale VVV's willen zich inzetten als gastheer van hun plaats of regio.