Vroegboekkorting: lekker goedkoop op reis! Of toch niet?
23-02-2019
•
leestijd 3 minuten
•
347 keer bekeken
•
Je ziet een mooie vakantiebestemming voor aankomende zomer en besluit je reis tijdig te boeken, zodat je een flinke vroegboekkorting krijgt. Maar tot je verbazing zie je diezelfde reis niet veel later bij dezelfde touroperator nog goedkoper voorbijkomen…
Klachten
Consumenten kijken raar op als hen dit overkomt. Dat blijkt ook uit een kleine enquête die we hebben gehouden in onze
Insta Stories
, waar 84% het eens is met de stelling ‘Als ik boek met vroegboekkorting, dan ga ik ervan uit dat diezelfde reis niet kort daarna voor nog minder geld wordt aangeboden.’
Het overkomt ook Herman de Kooter uit Hellevoetsluis. Hij boekt half januari samen met zijn vrouw bij
TUI
een 23-daagse reis naar Mexico voor ruim 4.800 euro, maar hij ziet de reis binnen 10 dagen (én binnen de vroegkortingsperiode) met enkele honderden euro’s zakken. Een maand later is de totaalprijs zelfs tot onder de 4.000 euro gezakt. Ook Jaap Bonemeijer uit Den Haag kan erover meepraten. Hij ziet bij
Sunweb
een mooie reis naar Gran Canaria staan en betaalt daar in december – inclusief vroegboekkorting – ruim 2300 euro voor. Dezelfde reis is begin februari een paar honderd euro goedkoper geworden.
Waar Jaap nul op het rekest krijgt als hij Sunweb vraagt om coulance, lukt het Herman na meerdere telefoontjes wél om een compensatie te krijgen. Hij is echter wel een uitzondering; het merendeel van de mensen die Kassa spreekt krijgt dit niet voor elkaar.
Reacties
Volgens Sunweb “kan het zijn dat er op basis van extra capaciteit, tegenvallende verkoop of een nieuwe promotie een lagere prijs ontstaat. Prijzen worden beïnvloed door vraag en aanbod. De korting die wij krijgen vanuit hotels gaan door naar de klant, maar als wij zien dat een bepaalde vertrekdatum nog wat achterblijft, dan kan het zijn dat wij hier tijdelijk extra korting op geven.” Ook geven ze aan dat omdat 75% van de boekingen gemaakt worden in de vroegboekperiode, de kans van misgrijpen nog altijd groter is dan de kans dat de prijs lager is in de periode na de vroegboek.
TUI laat weten: “Wij kunnen van tevoren niet exact inschatten hoe groot de vraag zal zijn naar een bepaalde vakantie over een periode van tijd en hoe de prijs dus zal meebewegen met die vraag. Wij kunnen iemand dus wel een vroegboekkorting geven, maar nooit ver van tevoren al garanderen dat het de allerlaagste prijs zal zijn. [..] Het kan voorkomen dat, door die beweging van vraag en aanbod, je vakantie duurder, maar soms ook goedkoper wordt. En ook al is dat heel logisch, een latere prijsdaling is dan nog steeds geen fijn gevoel, dat kunnen we ons voorstellen. Een paar mooie schoenen of een jas die in de uitverkoop stukken goedkoper zijn, geven ook teleurstelling.”
De uitgebreide reacties van Sunweb en TUI, waarin TUI ook uitlegt hoe je als klant mogelijk alsnog het prijsverschil terug kunt krijgen,
lees je hier.
Brancheorganisatie
In de studio geeft Frank Oostdam, directeur van brancheorganisatie
ANVR
, uitleg over het begrip vroegboekkorting. Het ziet in de warme zomer van 2018 (waarin veel mensen in Nederland zijn gebleven door het mooie weer) een mogelijke verklaring voor de extra kortingen die dit jaar al in een vroeg stadium worden ingezet om consumenten te verleiden hun reis te boeken. “Het geeft aan dat touroperators wat zenuwachtig zijn, of dat de boekingen wat achterblijven ten opzichte van verleden jaar. Touroperators kunnen extra vraag creëren door nog een prijsprikkel te doen.”
Consumentenbond
Ook
de Consumentenbond
begrijpt dat consumenten zich misleid of bekocht voelen als zij denken met vroegboekkorting een hartstikke goede deal te hebben. “De prijs is op zich wel goed, deze is nooit heel hoog. Maar je kunt nooit zeggen dat het de allerlaagste is.”
Of er een ultieme tip is als je écht de laagste prijs wilt? “Dan moet je heel veel op internet zitten, kijken wat de prijzen zijn en hoe die bewegen. Je moet verschillende sites naast elkaar leggen. Garanties heb je nooit, want flexibele prijzen zijn nu eenmaal schering en inslag bij de reisbranche. En… als je je reis hebt geboekt en jij vond op dat moment de prijs goed, kijk dan niet op een later moment of die reis er nog goedkoper is. Daar heb je alleen jezelf mee.”