Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht!
14-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
34969 keer bekeken
•
Vraagt je bank jou om je opnieuw te identificeren of stap je net over van bank en wordt er om je identiteit gevraagd? Dan ben je verplicht hieraan mee te werken. Als je weigert, is de financiële dienstverlener verplicht de overeenkomst te beëindigen, blijkt vandaag uit een uitspraak van de Geschillencommissie van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Waarom moeten banken dit? Dat heeft te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Financiële instellingen zijn hierdoor namelijk wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden.
Casus: Klant bij ICS identificeert zich niet opnieuw
In de zaak waarover de Geschillencommissie van het Kifid vandaag uitspraak deed, maakte een consument sinds november 2000 gebruik van een creditcard van ICS. Begin augustus 2020 krijgt de consument van de creditcardmaatschappij het verzoek om zich opnieuw online te identificeren. Dit dient de klant voor 30 augustus 2020 te doen. De maatschappij meldt dat de creditcard wordt geblokkeerd als de klant dit niet op tijd doet. Ondanks de twee herinneringsbrieven, ziet ICS geen bevestiging van de identificatie. Daarom wordt de creditcard geblokkeerd en de overeenkomst opgezegd.
Daarna maakt de consument in het begin van september 2020 bezwaar tegen de verplichting om zich opnieuw te identificeren en dat dit online zou moeten. De klant wil dat de blokkade op haar creditcard wordt opgeheven. Hierop biedt ICS de klant de mogelijkheid om zich opnieuw te identificeren, thuis, door een medewerker langs te laten komen. Van dit aanbod maakt de klant geen gebruik. Zij is van mening dat ze als bestaande klant niet verplicht is om zich opnieuw te identificeren voor de creditcardmaatschappij.
Wat is iDIN?
Veel banken maken gebruik van iDIN, een online identificatieprogramma dat is bedoeld om inloggen bij bedrijven en organisaties te versimpelen. Op dit moment kun je via ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, SNS en Triodos Bank gebruik maken van iDIN.
Waarom en hoe opnieuw identificeren?
De klant bij ICS is niet de enige die zich afvraagt waarom ze zich opnieuw moet identificeren. Op ons forum Vraag & Beantwoord vraagt HANSHULSMAN waarom hij zich opnieuw moet identificeren bij Aegon. Hij is immers al jaren klant. Hierbij is hem niet duidelijk welke gegevens de bank minimaal van hem nodig heeft. Zoals Kifid aangeeft, is de bank door de wet verplicht de identiteit van hun klanten te moeten controleren. Echter, de wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Financiële instellingen mogen zelf bepalen hoe ze dit doen. Daarom zul je je identiteit moeten bevestigen op de manier waarop de bank dat aangeeft.
Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Heb je zelf kennis van een categorie? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie!