Vouchers voor geannuleerde vluchten met instemming passagier
02-04-2020
• leestijd 1 minuten
Luchtmaatschappijen mogen geannuleerde vluchten enkel compenseren middels vouchers als de klant hiermee akkoord gaat. Passagiers mogen hun geld terugkrijgen wanneer zij geen waardebon willen, laat Europees Commissaris Adina Valean (Transport) weten.
Tijdelijk toestaan van vouchers
Nederland wil het gebruik van vouchers wegens de uitbraak van het coronavirus tijdelijk toestaan, liet minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) eerder deze week weten. Zij wees erop dat luchtvaartmaatschappijen momenteel bijna geen alternatieve vluchten kunnen aanbieden en te weinig in kas hebben om elke getroffen passagier te compenseren. Hierbij is een voorwaarde voor Van Nieuwenhuizen wel dat vouchers maximaal twaalf maanden geldig zijn en dat klanten na afloop van die periode alsnog hun geld terugkrijgen als ze er dan nog geen gebruik van hebben gemaakt. Valean ging niet specifiek in op dat Nederlandse voorstel.
Consumentenbond kritisch
De Consumentenbond is kritisch en wijst erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat. Het voorstel van Van Nieuwenhuizen is voor de bond enkel aanvaardbaar als de overheid daar garant voor staat. ANP/Bloomberg