Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vouchers voor geannuleerde vluchten met instemming passagier

02-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vliegtuig strepen 1127
Luchtmaatschappijen mogen geannuleerde vluchten enkel compenseren middels vouchers als de klant hiermee akkoord gaat. Passagiers mogen hun geld terugkrijgen wanneer zij geen waardebon willen, laat Europees Commissaris Adina Valean (Transport) weten.

Tijdelijk toestaan van vouchers

Nederland wil het gebruik van vouchers wegens de uitbraak van het coronavirus tijdelijk toestaan, liet minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) eerder deze week weten. Zij wees erop dat luchtvaartmaatschappijen momenteel bijna geen alternatieve vluchten kunnen aanbieden en te weinig in kas hebben om elke getroffen passagier te compenseren. Hierbij is een voorwaarde voor Van Nieuwenhuizen wel dat vouchers maximaal twaalf maanden geldig zijn en dat klanten na afloop van die periode alsnog hun geld terugkrijgen als ze er dan nog geen gebruik van hebben gemaakt. Valean ging niet specifiek in op dat Nederlandse voorstel.

Consumentenbond kritisch

De Consumentenbond is kritisch en wijst erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat. Het voorstel van Van Nieuwenhuizen is voor de bond enkel aanvaardbaar als de overheid daar garant voor staat. ANP/Bloomberg
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!